
25Albania

The Business of Ethics, the Ethics of Business
Albania

By Ilda Londo



26 MEDIA: The Business of Ethics, The Ethics of Business

Table of content

I.	 Executive summary....................................................................................................... 27

II.	 Context........................................................................................................................... 28

III.	 Competition framework................................................................................................. 30

IV.	 Ownership and its impact on media professionalism and independence...................... 14

V.	 The funding of the media business................................................................................ 14

VI.	 Separation of editorial and business departments.......................................................... 14

VII.	 Individual rights and editorial freedom......................................................................... 14

VIII.	 Media – a profit-oriented business with a responsibility to the public.......................... 14
 
IX.	 Conclusions................................................................................................................... 14

X.	 Recommendations......................................................................................................... 14

Appendix. List of sources........................................................................................................ 14	



27Albania

I. Executive summary

Albanian media have gone a long way since the emergence of the first private newspaper. 
The publications market has experienced a continuous boom over the last 15 years, in spite 
of the extremely small population. Along with the variety of choices that the numerous 
media bring, they have also raised questions about business practices and sustainability in 
view of the difficulties of surviving in such a small, competitive market.

A relatively unstable legal framework for competition means the market is not closely 
monitored, athough there is a regulatory body to do so. There are no limitations on the 
maximum market share that a company may have. Although a single company may not 
assume a dominant position, there is little enforcement of the rule because of a lack of reliable 
market research. The tools of official supervision are almost nonexistent, and the restrictions 
imposed by a law adopted in 2003 are stronger on paper than in practice. The regulatory 
body remains in a weak position and credibility will continue to be elusive without stronger 
enforcement. Moreover, an earlier law dating to 1995 was stricter than the current one. 
“Dumping” in newspaper prices was formerly prohibited, as was the acquisition of a market 
share of over 40 percent by a single broadcast outlet, company or joint venture. Rules allow 
single-entity ownership of a maximum 40 percent of a media enterprise. However, cross-
ownership is not regulated in any way. The relatively weak attempts to establish and monitor 
competition have given rise to ample speculation over the questionable business practices of 
some media outlets, and there is an overall lack of interest in ethical behaviour.

Transparency in media ownership depends on the good will of the holders. Legislation 
imposes no obligations in this regard. Consequently, as in many other economic sectors in 
Albania, the media industry does not play by open rules, and neither Parliament nor media 
owners seem keen to change the situation. 

Compared to a decade ago, when the first private media was set up at the initiative of 
journalists, businesspeople now prevail among media owners. It is extremely difficult to 
find an owner of a significant media outlet who is not engaged in business other than media. 
Interests often influence output. Media owners are frequently directly involved in politics. 

Although the law allows people to request information about media ownership, few 
media outlets have taken the initiative of revealing their holders. The lack of transparency 
also applies to finances.

The absence of strict regulations on government-sponsored advertising, coupled with 
a vacuum of independent data on circulation and audience ratings, leaves ample room for 
speculative allocation of state advertising. Government money is the only means of survival 
for many outlets, especially print media. 

The transparency of business funding has become of widespread concern in recent 
years, and the debate has frequently involved the media. No concrete steps have been 
taken, however. Media outlets continue to depend on outside funding, and their editorial 
independence is often questioned.

Since the emergence of the first private newspaper, Albanian media have grown in 
quantity and quality as well as in professional skills. This has led to more responsible 
reporting and higher ethical standards. Progress has been mainly due to the initiative of 
reporters themselves rather than any interest on the part of management to provide training. 
Training is considered the key to ethical behaviour on the part of journalists and owners 
alike.

Contracts that could guarantee independence and protection for journalists lack 



28 MEDIA: The Business of Ethics, The Ethics of Business

references to ethical standards. They are confined to details of working hours, duties and 
company rules, with no consideration for the social value of a media organisation. Similarly, 
the media businesses in most cases lack internal regulations or other documents that might 
ensure ethical behaviour by owners and journalists.

Most media businesses have no clear policy on ethics, nor do they have a clear mission 
statement. Editorial independence depends largely on the attitudes of journalists, managers 
and owners.

These factors put journalists in a weak position to preserve independence and integrity. 
Working without contracts or viable regulatory mechanisms to protect them from internal and 
external pressure, they retreat to self-censorship. The lack of a trade union for journalists, as 
well as the fragmented and weak journalists’ associations, reflect and nurture this situation.

In this context, it is not surprising that investigative journalism in Albania is almost 
nonexistent and the encouragement of hard-news journalism is absent. Although journalists, 
editors and publishers are generally held responsible for their publications, they have no 
legal protection from prosecution in the event of litigation. While there is public debate 
about external pressure on journalists, internal pressure from their own organisations is not 
publicly discussed.

Attempts to set up councils and codes of ethics, as well as counselling sessions in this 
area have led to unexpected results: they emphasise only journalists’ obligations. The lack 
of a trade union or strong journalists’ associations also promotes self-censorship rather than 
editorial integrity and higher ethical standards.

There are signs that the media industry, especially management and owners, are 
becoming increasingly aware of the importance of ethical behaviour in building credibility 
and reputation, and consequently long-term profits. However, their business practices show 
that practical steps need to be taken in order to make the ideal a reality.

II. Context

Albania has been a parliamentary republic since the overthrow of the Communist regime 
in 1990, and has been trying to consolidate democracy ever since. As of 1 January 2005, its 
population was 3.135 million�. According to the latest data, from 2003, the country’s GDP 
per capita was ALL 219.423 (€1,500�), and the average monthly wage in 2003 was ALL 
19,123 (€159).�

The current picture of the media market in Albania differs dramatically from 1990, at 
least in quantity. After 15 years of developing as private, allegedly independent, outlets, 
media outlets have been continuously increasing in number, although there has been no 
commensurate increase in quality.

This evolution has been fastest among print media. There are no dependable data on print 
media, so all statistics cited here are approximate. According to 2003 research conducted 
by the Albanian Media Institute, 98 newspapers and 70 magazines were published in the 
country, including both general and niche titles�. The numbers have changed since then, 
although the exact current figure is unknown. For instance, there are 21 dailies at present, 
compared to 18 in 2002. Several weekly newspapers have also emerged, but there is no data 

� Institute of Statistics (INSTAT), data provided on its website, <http://www.instat.gov.al/graphics/doc/tabelat/
Treguesit%20Sociale/Popullsia/POP%202004/pop1.xls> (accessed 18 September 2005).

� Ibid.
� Ibid.
�� Albanian Media Institute, Monitoring Albanian Media Landscape 2002, Maluka, 2003, p. 5.



29Albania

on papers that have ceased publication.
Private publications emerged in the early 1990s. As late as 1995, electronic media, 

for most Albanians, meant state radio and television. Nowadays, according to official data, 
the country has 91 private television and 45 private radio stations�. Of these broadcasters, 
two television and two radio stations broadcast on national licenses. One of the television 
stations is licensed for satellite broadcasting. In addition, there has been a considerable 
increase in cable channels. In 2002 there were only six cable companies. � Cable television 
became more popular after 2003: the number of cable television channels reached 31 by 
January 2005.� 

Last year saw the introduction of the first digital terrestrial television platform, Digitalb. 
Soon after, a network of television stations started operating a digital satellite platform. 
So far, these operators have been working under no specific regulations. Parliament has 
repeatedly postponed discussion of the issue.

The lack of systematic and scientific audience research makes it difficult to assess the 
market shares of publications and broadcasters in Albania. Not only  are data lacking on 
the number of outlets, but there are no data for print media except those disseminated by 
the publishers themselves. Their statements are not entirely reliable, considering the lack of 
independent sources. In general, it is believed that individual newspaper circulation is rather 
low, given the large number of publications and the small population. The total circulation 
of the 21 daily newspapers is not believed to exceed 60,000 copies. “There are currently 21 
daily newspapers in Albania, the two largest of which have an average circulation of no more 
than 15,000 copies per day, a rather low number for a country of three million,” according to 
IREX’s Media Sustainability Index 2004.� 

The print media industry is also plagued by a weak, often malfunctioning distribution 
system. In a country where 50 percent of the population lives in rural areas, local newspapers 
barely survive and have little significance. Tirana-based newspapers cannot reach distant 
rural areas due to poor infrastructure. For instance, given the fact that the average monthly 
income of a teacher is around ALL 10,000 (approximately €80) a teacher would have to 
allocate 13 percent of his/her salary to buying a newspaper,� which makes papers rather 
expensive.

In this context, electronic media, especially television, assume greater importance and 
influence on public opinion. TVSH, the public broadcaster, covers 73 percent of the country; 
Radio Tirana (RT), the public radio service, broadcasts two national channels which both reach 
80.5 percent of the territory.10 There are currently two private national television stations: TV 
Klan, which was launched in 1998 and covers 43 percent of Albania’s territory, and TV Arberia, 
set up in 1996, covering 30 percent.11  Despite the indication of the territorial coverage, there 
are no available data on individuals or households with access to electronic media. 

�  KKRT, list of licensees, available on the KKRT website at <http://www.kkrt.gov.al/licenca_frame.htm> 
(accessed 20 June 2005).  

�� Albanian Media Institute, Monitoring the Albanian Media Landscape, as cited, p. 26.
�  Interview with Argita Shkupi, Head of Department of Jurisdiction and Licenses, KKRT (National Council of 

Radio and Television), Tirana, 10 February 2005.
� IREX, Media Sustainability Index 2004, available at <http://www.irex.org/msi/2004/MSI-2004-Albania.pdf> 

(accessed 25 June 2005)
� G. Ibrahimi, A. Loci, Media Landscape of Albania: Legal Framework, in Media Online, 2001, <http://www.

mediaonline.ba> (accessed 3 July 2005).
10 KKRT, 2003 Raport Vjetor ne Kuvendin e Shqiperise, (Annual Report to Parliament for year 2003), Tirana, 

2004, available at <http://www.kkrt.gov.al/informacion/raport_2003.htm> (accessed 13 May 2005) [hereinafter, 
KKRT, 2003 Annual Report]. 

11 �����Ibid.



30 MEDIA: The Business of Ethics, The Ethics of Business

Radio covers more territory. Top Albania Radio, dating from 1998, covers 87 percent of 
the country, while Radio +2, also founded in 1998, covers 72 percent.12 Television remains 
more influential, however. The radio industry has no audience surveys at its disposal, but 
advertisers are more interested in TV ratings. There has been sporadic research into television: 
three attempts were made during 2001-2003 by the Institute of Surveys and Opinions. These 
surveys did not include the whole country or all television stations and were limited in time, 
hence limited in usefulness as well.

Internet use has been spreading slowly in the country in recent years. Online publications 
remain rare and of little influence. Official data are lacking in this area as well.

Other outlets include the Albanian Telegraphic Agency, the public news agency, and 
some private news agencies whose activity is little known.

In views of this, the ten most influential media in the country and subject of this research 
include mainly TV stations, daily newspapers, and one national radio station. Five television 
stations have been selected: 

- TV Klan and TVA, the only stations with nationwide coverage
- Top Channel TV, a successful station, airing popular programs
- Koha TV, a station which has benefited from significant investment after being bought 

a few years ago by a group of shareholders including politicians
- Vizion + TV, which produces its own programs – the first to do so on a significant 

scale.
The study also includes: 
- Top Albania Radio, the first national radio station, and the one considered to be the 

most popular, especially among young people. This station airs talk shows with popular 
hosts and sometimes engages in social reporting, a rarity among Albanian stations, which 
broadcast mostly music and flat news.

The research includes four daily newspapers, selected according to their popularity as 
indicated by industry representatives.13 They are:

- Shekulli, unanimously seen as the daily with the largest circulation in the country
- Panorama
- Korrieri
- Gazeta Shqiptare. 
Besides the perception of popularity, ownership and business conduct were used as 

additional criteria for their selection. 

III. Competition framework

New regulations on competition came into force on 1 December 2003, when the Law 
on Protection of Competition no. 9121/2003 was approved.14 It does not impose any limit 
on market consolidation. The law says that a company holds a “dominant” position if it 
can impose its will “independently of other participants in the market, such as competitors, 

12 Ibid.
13 Due to the lack of any data, the only available tool is a kind of empirical ranking measuring the “popularity” of 

the papers. It is informally validated by people from the industry - media directors, owners, editors, and journalists. 
However, there are no unanimous opinions on what paper is more popular than another, except for Shekulli, which 
has been unanimously indicated as the highest-circulated daily. In the other cases the selection in this research tried 
to closely mirror the majority opinion of industry representatives and media editorial staff. 

14 Law on the Protection of Competition, no. 9121/28 July 2003, Official Gazette,1 December 2003, 
See < http://www.globalcompetitionforum.org/regions/europe/Albania/Approved%20Law%209121%20A.
pdf> (accessed 20 september 2005).



31Albania

clients, or consumers”.15 The approval of the Authority on Competition is necessary prior to 
any potential consolidation or merger whenever a company’s annual revenue exceeds certain 
limits.16

The Authority on Competition (AC) enforces the law. It is composed of a commission 
and a secretariat. The AC’s members are appointed by Parliament and are responsible for 
the general supervision of the market: they can inspect the annual revenue of a company, its 
market share, and the expansion of its capital through acquisitions or mergers. 

The AC is to monitor compliance with competition rules for the media, as incomplete 
as those are. A change in legislation is necessary in order to increase its responsibilities. 
So far the only evidence of any activity regarding media competition was a comment by 
the authority on proposed amendments to the press law that some Members of Parliament 
initiated in 2004. The draft contained two controversial articles that sparked debate within the 
media community. One of them aimed to regulate the market of daily newspapers. Alleging 
that some papers are sold at below production cost, the AC asked them to establish a floor 
price. The other article was intended to prohibit publishers who sell their papers below the 
floor price from participating in public tenders.

The Authority on Competition criticised the articles, stating: “The owners have the right 
to set prices as they like. In many countries in the world it is common practice to offer free 
newspapers, independentl of the high cost of their production.”17 Other international bodies 
dealing with media issues, such as the OSCE and Reporters without Borders, also criticised 
the amendment. “To impose a minimum and obligatory price on print media at a time when 
they are struggling to survive in an era of unlimited television and Internet access is an 
intrusive commercial measure which is tantamount to accelerating the demise of print,”18 the 
OSCE Mission in Albania said in its response to the Parliamentary Media Committee.  

Media representatives were divided over their stance on the restrictions. “Through these 
amendments the state is trying to halt the private enterprises that have invested millions of 
ALL (lek) in the media industry in recent years,”19 said Koco Kokedhima, owner of Spekter 
jsc. Publishing Group. There were also voices in favour of the Parliamentary initiative, 
including Nikolle Lesi, publisher of the daily Koha Jone, and Erjon Brace, editor in chief of 
the daily Zeri i Popullit. “The aim is to purify, to the extent that we can, through legal means, 
the fourth estate, the media sector, which has become dominated by illegal businesses and by 
businessmen that have established media outlets just to protect their interests, rather than to 
independently inform,”20 Nikolle Lesi said. Work on the Press Law continues.

This was not the first debate on media competition, however. From 1995 to December 
2003 competition in Albania was regulated by the Law on Competition no. 8044/1995.

This law was significantly stricter. It prohibited concentration, which was defined 
as occurring when one company or joint venture controlled more than 40 percent of the 
market.21 The old law also contained an amendment stating that: “In the field of independent 

15 Ibid, Art. 3.
16 Ibid, Art. 12.
17 Authority on Competition, quoted in IREX, Media Sustainability Index 2004, available at <http://www.irex.

org/msi/2004/MSI-2004-Albania.pdf> (accessed 25 June 2005).
18 OSCE Presence in Albania, “Response to parliamentary media committee in relation to print media law,” July 

15, 2004, available at <http://www.osce.org/documents/pia/2004/07/3363_sq.pdf> (accessed 21 September 2005).
19 “Tryeza per median kunder amendamentit Brace-Lesi,” [Roundtable on the media against the Brace-Lesi 

amendment], Shekulli, 8 July 2004, p.5.
20 “Brace-Lesi: Media-Biznes, nuk terhiqemi nga propozimi, (Brace-Lesi: Media-Business, we will not withdraw 

our proposal), Korrieri, 26 January 2005, p.14.
21 Law on Competition, no. 8044/1995 Official Gazette, December 1995, art. 4.



32 MEDIA: The Business of Ethics, The Ethics of Business

print media it is forbidden to lower the price of newspapers and magazines below the cost of 
their production.”22 This particular paragraph was added at the initiative of a group of MPs, 
following protests by some in the media community about the sale of publications below 
production cost in order to get a larger share of the market. This amendment exempted so-
called “party newspapers and magazines”23, helped preserve the economic independence of 
the print media and represented an attempt to impose “fairness” within the framework of the 
Law on Competition24. 

Against this legal background, in October 2003, Nikolle Lesi, Member of Parliament 
and owner of several publications and one radio station, asked that the Directorate on 
Economic Competition (DEC – at the time the regulatory body on competition) to look 
into allegations that some papers were being sold at prices below their production cost 
in violation of regulations25. 

The investigation stalled because the law did not require the papers to submit 
information to the DEC, and the only papers willing to cooperate were Koha Jone, owned 
by Lesi himself, Panorama, owned by the Panorama group jsc., and Zeri i Popullit, 
owned by the Socialist Party. Shekulli, Sot, Republika, and Rilindja Demokratike, refused 
to submit any data. As Republika and Rilindja Demokratike, along with Zeri i Popullit, are 
sponsored by political parties, they were excluded from the investigation because they were 
not subject to the Law on Competition of 1995 (as stated above, the law exempts the party 
papers from this requirement). 

Although the specific investigation ended with no particular result, it pointed to 
deficiencies both in legislation and enforcement, as well as the freedom of print media outlets 
from state control. “The state should guarantee the implementation of proper competition 
practices. Monopolies should not exist, as they damage the market in general, as well as the 
advertising market, since they are not interested in advertising,” said �����������������������   Alfred Peza, editor in 
chief of Korrieri .26 

Apart from prices, another frequent, though not publicly debated problem is relations 
between competitors. The law formerly prohibited practices detrimental to the reputation of 
competitors, such as false statements aimed at ruining their business. Persuading employees to 
breach contracts with a competitor and hiring those employees in order to gain a competitive 
edge was also forbidden.27 These articles have been frequently disregarded, a practice made 
easier by a lack of employment contracts for most media employees28.

22 Amendment on the Law on Competition, no. 8403/1998, as cited, art. 1.
23 Party newspapers are those publications set up and funded by various parties, to express their political 

orientation.
24 I. Londo�������������������������������������������������       , Report on Albania, in Brankica Petkovic (ed.), Media ownership and its impact on media 

independence and pluralism, Peace Institute and SEENPM, Ljubljana, June 2004, available at <http://www.
mirovni-institut.si/media_ownership/albania.htm>   (accessed 25 June 2005) [hereinafter, ���� �������PI/SEENPM��, Media 
ownership – Albania] p. 45. 

25 This case was quoted in PI/SEENPM��, Media ownership – Albania, p. 56.
26 Interview with Alfred Peza, editor-in-chief of Korrieri, 23 June 2005.
27 Law on Competition, 8044/07 December 1995.
28 PI/SEENPM��, Media ownership – Albania, p. 45.



33Albania

IV. Ownership and its impact on media professionalism and independence

Regulation of ownership

Media ownership issues are regulated by legislation only for electronic media. The 
current press law contains two provisions stating that freedom of the press and other issues 
are subject to regulation under the general competition and commercial laws. However , the 
Law 8410/1998 on Radio and Television (hereinafter Law on Radio and Television) contains 
rather detailed regulations on several issues, including ownership29. 

It restricts ownership of electronic media outlets. Political parties, religious institutions 
and economic organisations such as banks and credit institutions cannot hold broadcast 
licences. Currently the regulatory authority, Keshilli Kombetar i Radios dhe Televizionit 
(National Council of Radio and Television, or KKRT), may grant two kinds of licenses: local 
and national. Criteria for national licences are more demanding in terms of the documentation 
and initial capital required, the structure of the company, programme requirements and 
the percentage of shares held by a company’s owners.30 Currently there are two national 
television stations, TV Klan and TVA, and two national radio stations, Top Albania Radio 
and +2 Radio.

The holder of a local license may be an individual or company. The law prohibits the 
granting of more than two local broadcast licenses for the same territory, either for radio 
or television. However, the same broadcaster may obtain both a radio and a TV broadcast 
license. An individual may not own a station that covers an area of more than 200,000 
inhabitants. Foreigners may also own stations and are subject to the same restrictions.

The limit on individual ownership of a national radio or TV station is 40 percent. Thus, a 
national radio or TV station must have at least three owners. The owners of national broadcast 
outlets are forbidden to hold shares in another national radio or television enterprise. It is also 
forbidden for a shareholder in a national broadcasting station to obtain a local broadcasting 
license. The rules are aimed at preventing the concentration of national media, safeguarding 
media pluralism and diversity, and maintaining the potential for profit.

Apart from limits on ownership, a national media company must be registered as a joint 
stock company.

The law does not contain any provisions regarding cross-ownership of print and 
electronic outlets. The owner of a national or local media outlet can hold as many shares in 
as many print media outlets as he/she wants. Similarly, in the absence of detailed legislation 
on the press, there is no limit on the ownership of print media outlets, either in the number 
of media outlets, nor in the shares per media outlet.

Owners of electronic outlets are obliged by law to report   shareholding data when 
applying for a broadcast licence and to register any ownership changes in the Commercial 
Register. They must also report ownership changes to the KKRT and receive its approval.31

	 	

29 Law No. 8410 of 30 September 1998 on the Public and Private Radio and Television in the Republic of 
Albania, Official Gazette 20 October 1998; as amended by Law no.8657 of 31 July 2000; Law no. 8794 of 10 May 
2001; Law no. 9016 of 20 February 2003 and Law no. 9124 of 29 July 2003, available in the Albanian language at 
<http://www.kkrt.gov.al> (accessed June 2004).

30 All ownership criteria quoted from PI/SEENPM��, Media ownership – Albania, p. 42, as prescribed by the Law 
on Radio and Television, art.20.

31 Law 7667/1993 on the Commercial Register, Official Gazette 1/1993, art. 33.



34 MEDIA: The Business of Ethics, The Ethics of Business

Main ownership traits

Most owners of television stations have no previous background in the media, and they 
are generally involved in other businesses. It would be hard to find a significant shareholder 
in any media company who has dropped his or her other business interests. Indeed, they 
often expand them, as revealed by the study Media Ownership in SEE-Albania, by the Peace 
Institute, Ljubljana.32

It is very difficult to identify owners of the main media groups who have concentrated 
their capital into a single medium. Cross-ownership is common among the main media 
groups, all of which own at least one publication as well as a radio and/or television station.33 
For example, the Klan group owns TV Klan, one of the national television stations. This 
group of owners includes Aleksander Frangaj, a journalist who held half the shares of daily 
Koha Jone when it was the leading newspaper in Albania. The other two owners are Marsel 
Skendo and Julien Roche, a French citizen. The two businessmen have been cooperating for 
some time in many fields, including an airline, construction firm, advertising agency and a 
post-production studio. Media 6 jsc, the company that owns TV Klan, also holds 51 percent 
of Media 5 ltd., which owns the daily Korrieri and Klan magazine, probably the best-known 
political weekly magazine in the country. The other shares in Media 5 ltd are held by three 
well-known journalists and analysts and a website designer. This is a unique case in media 
ownership, where those who work in the media outlet also hold significant stakes in it. 

Another prominent media group is Spekter jsc., wholly owned by Koco Kokedhima, an 
entrepreneur with interests in many businesses. This group owns Shekulli, the largest daily 
newspaper, economics daily Biznes, and Sporti Shqiptar, a sports daily, as well as Spekter,  
a weekly magazine. In addition, 2k Group, held also by Koco Kokedhima, owns 40 percent 
of shares in TV A1, a local television station, while the other 40 percent is owned by his 
brother, Anastas Kokedhima. Kokedhima’s brother also owns 40 percent of +2 Radio, one 
of the national stations. Kokedhima has started up to 25 businesses in different areas, such 
as a bank, hotel, advertising agency, Internet provider and construction firm, according to 
Jurisiana Zhupa, sales manager at Spekter jsc.34 

Until recently the general manager of this media group was Brixhida Kokedhima, Koco’s 
wife, who recently decided to enter politics as chair of the Green Party. This took place after 
several public protests by the Greens against the Albanian government’s intention to sign 
an agreement with an Italian firm for a waste dump site and a refinery. It is unclear whether 
these protests were motivated by purely environmental concerns, given these entrepreneurs’ 
vast business interests. However, in general this group has kept a high profile through public 
statements on issues such as newspaper pricing policy, competition rules and environmental 
concerns.

Unlike neighbouring countries, Albania has little significant foreign ownership. Despite 
the unrestricted access, the media market has not proven attractive to outside investors. 
The most important foreign media presence is the Edisud joint stock company, which owns 
Gazeta Shqiptare, a daily newspaper first published before the Second World War and 
successfully relaunched in the early 1990s. Edisud then started a radio station, Radio Rash, 
and a television news channel, News 24, a trendsetter and the first of its kind, and an online 

32 �����������PI/SEENPM��, Media ownership – Albania, p. 58.
33 All the following data on ownership stakes in media outlets are quoted from: PI/SEENPM��, Media ownership 

– Albania. The data derives from official sources: the Commercial Court Register and KKRT.
34 Interview with Jurisiana Zhupa, sales manager at Spekter jsc, 27 June, 2005.



35Albania

news agency, Balkanweb. Although the company is Italian, the staff is all Albanian except 
for the general manager. 

Many foreigners involved in Albanian media are Italian. Telenorba Shqiptare, a local 
television station, is 55 percent Italian-owned. Alba TV was another local television station 
under Italian ownership, but the station stopped broadcasting and did not pay its fees,35 so 
the KKRT withdrew its licence in 2003. Another important foreign owner, not only in the 
media but also in other businesses in Albania, is Julien Roche of the Klan group.

A significant group of owners are politicians who hold shares in media outlets. One of 
the most prominent has been Nikolle Lesi, currently chairman of Demochristian Party and 
founder of daily Koha Jone, which was the most widely read newspaper until some years 
ago. The Koha group owns the daily Koha Jone and the sports daily Sport Ekspres which is 
wholly owned by Lesi. He also owns 40 percent of Radio Koha, while 40 percent is owned 
by Natalina Lesi, Nikolle Lesi’s wife, and 20 percent by Bardhyl Ucaj, its current director. 
The Koha group also published a weekly magazine, AKS, which was considered to be a 
quality literature and culture magazine.

Lesi also used to own Media 99 jsc., the licencee of TV Koha, which it sold in late 2002 
to four individuals, including former Minister of Agriculture, Agron Duka (25 percent), 
as well as his brother, the head of the Football Federation, Arben Duka. The main owner, 
with 40 percent, is Lefter Koka, mayor of Durres, the main port city in the country. After 
its purchase, the television station did not broadcast for some time, but it has lately become 
a significant outlet after benefiting from considerable investment.

These cases of politician shareholders are not the only ones that raise conflict-of-interest 
questions. As reported above, Panorama group jsc, which publishes the daily Panorama, 
counts among its main shareholders people who operate beverage factories and construction 
firms.36 The same applies to the main media groups mentioned above. Most owners, if not 
all, have businesses in many other fields apart from media. The owners of Vizion+ TV 
operate several construction companies, according to owner ������������ Genc Dulaku�.37 Of the analysed 
media outlets, only the owners of Gazeta Shqiptare said they were not involved in any 
other commercial activity.38 “It is difficult to find newspapers or broadcasters that have no 
affiliation to political parties or businesses. The current emergence of new newspapers is 
more a reflection of an increasing desire by political or business groups to have their own 
say in the media market,” IREX’s study revealed.39

35 Electronic media outlets have to make annual payments to the KKRT as fees for the licenses they hold. The 
sum is different for radio and television stations; it also varies in accordance with the size of the area: it can range 
from ALL 1,150 (approximately ��������������������������������������������������������������������������������           €10) to ALL 40,000 (approximately €333) for radio stations outside the capital. 
The range of annual fees for television stations outside Tirana varies from ALL 2,300 (approximately €19) to ALL 
100,000 (approximately €833.) Fees for electronic media outlets in Tirana are ALL 42,300 (approximately €352) 
for radio stations and ALL 114,300 (approximately €952) for television channels. Finally, media outlets that hold a 
national license have to pay the highest fees: ALL 1.5 million (approximately €12,500) for national radio stations 
and ALL 5 million (approximately €41,666) for national television channels. [Source: KKRT’s  website: www.kkrt.
gov.al, accessed in September 2005.]

36 Interview with Kasem Hysenbelliu, manager of Panorama, Tirana, 27 June, 2005.
37 Interview with Genc Dulaku, owner of Vizion + TV, Tirana, 27 June 2005. 
38 Interview with Ardian Angoni, general director of Gazeta Shqiptare, Tirana, 25 June 2005.
39 IREX, Media Sustainability Index 2004, available at <http://www.irex.org/msi/2004/MSI-2004-Albania.

pdf>, (accessed on June 25, 2005)



36 MEDIA: The Business of Ethics, The Ethics of Business

Media ownership in practice

The country’s legal framework requires ownership transparency through listing in the 
Commercial Register. For electronic media, the KKRT must approve changes in ownership. 
Thanks to Law no. 8503/1999 on Access to Information, these data are available to the 
public.40 However, when it comes to voluntary revelation of ownership, not all media outlets 
are the same, and there are different degrees of transparency.

Print media usually publish the name of the publisher, the owning company or the 
management staff. Electronic media do not, either on their websites or in their press 
releases. Among the print media outlets, none fully discloses who owns its shares. The daily 
Panorama, for example, lists its owner only as Panorama Group jsc, with no information on 
who owns what within the group. Shekulli lists its publisher as Koco Kokedhima, who in fact 
is the sole owner, according to the Commercial Register. 

In the case of Korrieri, the publishers are not listed, but the director is. At the moment 
it is Julien Roche, who is also one of the main owners. Neither the name of the ownership 
company, nor the percentage of ownership shares is mentioned in the paper. The same 
applies to Gazeta Shqiptare, which publishes the names of its management staff, but not 
the shares of the media group. So far publishers have paid little attention to the need for 
transparency. It should be noted, however, that newspapers are not required by law to publish 
their ownership. 

However, there are legal requirements on editorial independence. The Constitution 
guarantees freedom of the press in both printed and broadcast media.41 The Law on Radio 
and Television reads that “editorial independence is guaranteed by law.”42 In addition to 
this broad provision, the law seeks to guarantee the independence of broadcasting through a 
number of important provisions pertaining to the regulatory authority, public broadcasting, 
content, sponsorship and other areas. 

Other sections of the law also guarantee what can be considered a sort of equal-
employment opportunity policy: “Employment, promotion, duties and rights of the public and 
private radio and television stations are not determined by sex, origin, political conviction, 
religion, or membership of trade unions.” These articles on electronic media fail, however, 
to address the real problems of identifying and protecting editorial independence.

Nor have Albanian media owners tried to put these guarantees into practice. In contracts 
that some media outlets provided for this research, there is no reference to editorial content 
or independence. The contracts refer only to general work conditions from the administrative 
point of view: job description, salary, annual leave, social security payments, working hours, 
breach of contract and sick leave. All the contracts contain extremely general terms, mentioning 
administrative issues with no reference to journalists’ rights to free expression.43 Journalists, 
technicians, administrators and managers all appear to have the same contracts.44

There is no reference to how the relationship between the editorial staff and owners 
should be formalised. Spekter jsc. is the only outlet that has a mandatory code of ethics for 

40 Law No. 8503/30 June 1999,  on Access to Information, Official Gazette 22, 1999.
41 Constitution of the Republic of Albania, art. 22. Note: The Constitution was approved by Parliament on 21 

October 1998, adopted by the Referendum of 22 November 1998, and has been in force since its promulgation by 
the President of the Republic on 28 November 1998.

42 Law on Radio and Television, as cited, art. 5.
43 Work contracts of TVA, Top Channel, Top Albania Radio, TV Klan, Korrieri.
44 Interviews with general managers/directors of the selected media outlets, June 2005.



37Albania

all news employees in the media group. The code contains no provisions on the owners’ 
conduct. It sets out obligations and principles for journalists, with directives on what is 
acceptable and what is not regarding editorial content.

No publishers’ or owners’ code of conduct exists, although major owners comprise the 
Association of Electronic Media. Headed by Aleksander Frangaj, one of the main owners of 
Klan group, the association has been active when the interests of electronic media have been 
at risk, especially when the interests of owners are threatened. “The Association of Electronic 
Media has had its role in voicing our stance for a strong implementation of the law on 
audiovisual property,”45said Milto Baka, sales manager of TV Klan and Korrieri. The same 
opinion was voiced by TVA: “The Association has been active during the campaign against 
piracy,  advertisement price discussions and in the amendments on digital television.”46 

One of latest examples has been the lobbying for the amendments on digital television. 
The regulatory authority is drafting these amendments, which will be passed on to Parliament 
for approval. The main television stations cooperated in securing the passage of a law against 
piracy in electronic media. While lip service had been paid to copyright issues in the past, 
all private television stations had filled their schedules with pirated programmes, including 
Hollywood movies that were still being shown in cinemas. This situation ended abruptly in 
October 2003, when the anti-piracy provisions came into force.47 They were immediately 
implemented by most television stations, with the remainder falling into line only after the 
KKRT imposed some fines.

Even in view of the relative success of this association, it must be noted that it has no 
code of ethics or conduct. In the same vein, its public pronouncements have been made 
mostly when business interests were at stake, and there is no hint of any association action 
with regard to editorial independence.

V. The funding of the media business

Transparency of funds

Funding of media businesses and its transparency has been one of the main debates 
on media in the last two years, with mutual accusations between publishers themselves, or 
between the government and media owners. However, in spite of the occasionally heated 
debate, no specific steps have been made to shed more light on funding.

The 2003 annual report of the KKRT contained an alarming figure: only 46 percent 
of the income of television stations came from advertising revenue, 5 percent came from 
sponsorship, and the other 49 percent came from other sources.48 Similarly, last year’s report 
stated that no television station made a profit; some managed to break even, while the rest 
operated at a loss.49 Over the past year, the vague category of “other sources” has featured 
in debates about media independence and transparency, with the government, media outlets 
and media owners all accusing each other of wrongdoing. Since there is no legal requirement 
for owners to declare their sources of income, there is no transparency on this extremely 
important issue. 

45 Interview with Milto Baka, sales manager of TV Klan and Korrieri, 23 June 2005.
46 Interview with Ilda Bakshevani, general manager of TVA, 21 June 2005.
47 ����������������������������������������������������������������������������������������������������                    Law no. 9124 of 29 July 2003, on some amendments to Law No. 8410 of 30 September 1998 on the Public 

and Private Radio and Television in the Republic of Albania Official Gazette No.71, 2003�.
48 KKRT, Annual Report 2003.
49 ������KKRT, 2004 Annual Report.



38 MEDIA: The Business of Ethics, The Ethics of Business

Ad revenues are too small to support the skewed media market in Albania. According to 
a report issued by the Albanian Center for Media Monitoring, the total advertising market in 
2003 had a net worth of only €12 million, too little to support so many media outlets.50 

In most cases, “other sources” of income means the numerous other businesses of most 
media owners, including construction, which is the most lucrative business in Albania today. 
Others include import-export trading, advertising and Internet services. 

Advertising revenue is divided into publicly funded advertising and commercial 
advertising. The situation differs depending on the category of media. State advertising is 
essential for the survival of print media outlets, while commercial advertising has the greatest 
weight in electronic media. For example, in the case of TV Klan, commercial advertising 
accounts for approximately 85 percent of total advertising revenue, whereas this figure is 
only 40 percent for the daily Korrieri, with the other 60 percent being state advertising.51 
Similarly, the daily Shekulli’s advertising revenue is split in half between commercial and 
state advertising,52 while national TVA receives 80 percent of its advertising revenue from 
commercial ads and the remaining 20 percent from state advertising53. 

The percentages of state advertising revenue vary significantly from one media outlet 
to another. In some cases it is instrumental in sustaining an outlet, especially in print media. 
“Government should engage in a fair distribution of state advertising, considering that nearly 
60 percent of print media revenue consists of state advertising revenue,”54 said Alfred Peza, 
editor-in-chief of Korrieri.

Despite the importance of state advertising for the survival of print media outlets, there 
is no legislation to regulate its distribution in the media, nor is there a regulatory body to 
supervise and control the allocations. In addition, there are no official and regular research 
data on media ratings. This opens the gate for eventual abuse in the allocation of ad funds as 
a reward for editorial obedience. It also raises the possibility of threats, since withdrawal of 
the funds could affect the financial security of the papers deemed inconvenient by decision-
makers.

Several cases of state advertising have been contested so far. Shekulli received a 
significant amount of state advertising until September 2001, when the daily changed its 
editorial policy and began criticising then-Prime Minister Ilir Meta. Public funding soon 
dried up. By mid-November Shekulli’s state advertising had fallen to 1.3 pages, while three 
other large-circulation dailies carried three times more, around four pages.55 

Another government subsidy representing the carrot-and-stick method was granted to 
Korrieri in October 2001. Of ten million leks (approximately ���������������������  €��������������������  7,407) allocated to Korrieri, 
six million were earmarked for publication of “government propaganda materials,” and four 
million for publication of a supplement on the occasion of Independence Day. This decision 
of the Council of Ministers was considered an arbitrary and biased one by the rest of the 
press, because it withheld subsidies from papers like Tema, which took a consistently critical 
stance against the Meta government, as opposed to Korrieri.56 

While electronic media less dependent on state advertising, it is not exempt from state 
influence. There have been allegations that media coverage is used to win favours from 

50 Albanian Center for Media Monitoring, Albanian Media Monitor, 2004/1, July 2004, p. 52.
51 Interview with Milto Baka, sales manager of TV Klan and Korrieri, 23 June 2005.
52 Interview with Jurisiana Zhupa, sales manager at Spekter jsc, 27 June, 2005.
53 Interview with Ilda Bakshevani, general manager of TVA, 21 June 2005.
54 Interview with Alfred Peza, editor-in-chief of Korrieri, 23 June 2005.
55 Human Rights Watch, The Cost of Speech, June 2002, 14/5, p. 48.
56 Ibid., p. 48.



39Albania

politicians in other businesses. In other words, politicians have been accused of extended 
patronage of the other businesses of the major media owners in exchange for positive 
coverage. Alba Malltezi, formerly vice-director of Gazeta Shqiptare and presently director 
at TV News 24, has stated that: “The most serious threat to freedom of the press today is its 
economic dependence, which leads to secret agreements between businesses, politics and 
the press: these agreements have nothing in common with free and accurate information.”57 
As for 2003, the IREX report on media sustainability concluded: 

The government has the tendency to advertise its enterprises, such as AlbTelekom, the power 
company and the state insurance company, through the media outlets that support it. Profits from 
these advertisements are substantial and viewed as rewards for pro-government coverage. Conversely, 
the stations and newspapers that support the opposition are punished by being ignored by the state 
advertisers.58

Politicians may use different tools in putting pressure on businesspeople whose media 
outlets do not provide favourable coverage. An example occurred in Parliament in July 
2004, when Prime Minister Fatos Nano accused some important media holders of tax 
evasion, of denying employment contracts to their staff and of having non-transparent 
sources of income — not only in their media outlets, but in their other business activities. 
Specifically, Nano accused several powerful media groups, including Koha Group, 2K 
Group and Ada Construction, the main shareholders of the Klan group, of having violated 
the laws on buildings.59 The charges included allegations of fraud in the payment of social 
security. For instance, national TV Klan had paid social security for 21 persons receiving the 
national monthly minimum wage of ALL 10,184 (€80); national TV Arberia had declared 
30 employees, with a wage of ALL 13,000 (€102); Top Channel had declared 90 employees 
with an average salary of ALL 10,000 (€78); and so on. Nano alleged that the figures were 
extremely low and did not correspond to the real salaries paid to media employees. When 
he made these allegations, the editorial policies of these three media groups were at odds 
with the prime minister and the government, which is not in itself an unusual situation in 
Albania. However, it does raise the question of why the prime minister chose to single out 
these companies for criticism, and why there is no systematic independent monitoring of 
such issues. 

Transparency in media funding goes little further than obligations to the state, namely 
the submission of annual balance sheets to the tax authorities; or, for electronic media, to the 
regulatory body KKRT. In any case, electronic outlets do not always promptly observe their 
obligations. The 2004 annual report of the KKRT stated that about 60 percent of electronic 
outlets had submitted brief financial reports, most of them short on detail.60

The print media outlets, lacking a regulatory authority, report their finances to the 
Directory of Tax on Income. In addition, Gazeta Shqiptare, on 15 August every year publishes 
its annual balance sheet in the two middle pages of the publication.61 It is published in Italian, 
and is the same one that the Italian-owned society presents to the Italian authorities. 

Another attempt at more financial transparency was initiated by Spekter jsc. in its 
economic daily Biznes, which also called on other large media houses and outside companies 
to publish the main figures of their accounts.62

Another sensitive issue in the media scene is advertising and its representation, especially 

57 PI/SEENPM, Media ownership - Albania, p. 57.
58 IREX, MSI – Albania 2003,  p. 9.
59 ���������������������������������������������������������������������������������              Speech of �����������������������������������������������������������������������            Prime Minister Fatos Nano to Parliament on 5 July 2004, as reported in Sot, 6 July 2004.
60 ������KKRT, 2004 Annual Report, Annex 1, p. 4.
61 Interview with Ardian Angoni, general director of Gazeta Shqiptare, 25 June 2005.
62 Interview with Jurisiana Zhupa, sales manager at Spekter jsc, 27 June, 2005.



40 MEDIA: The Business of Ethics, The Ethics of Business

its clear separation from editorial content. The law on electronic media stipulates that ads 
should be clearly marked to distinguish them from editorial content.63 In general, this rule is 
observed by electronic media. 

In print media, there are no rules on this. However, many newspapers mark the pages 
that are sold as advertisement or commercial announcements. When parts of the page are 
sold, such sections are not always marked. In almost all cases, however, the advertising/
notifications are framed in boxes to separate them from editorial content.

Sometimes, however, editorial content resembles hidden advertising. Interviews with 
journalists indicate that stories written as “news” are in fact sold to advertisers. There have 
been cases of a company commissioning favourable articles.64

Overall, neither owners, the media community nor the government appear interested 
in transparency. The issue is raised only when it suits someone’s interest, and is quickly 
dropped again.

Case study: attempts at financial transparency
Media outlets do not go to great lengths to disclose their economic activity; most of them fulfil 

their legal obligations by submitting   financial figures to regulatory authorities as required by law. 
However, Gazeta Shqiptare openly publishes its entire annual balance sheet on August 15 every year. 
Another attempt at transparency was made by Biznes, an economic daily owned by Spekter jsc. The 
paper decided to publish its annual balance sheet and called on other companies to do the same. Some 
major companies, such as banks and mobile phone companies, did react positively, but only a few. The 
initiative was taken by the group’s ownership. “For transparency purposes, our publisher decided to 
publish the balance sheet of the company, as a sign of respect and an effort at transparency towards our 
readers,”65 Jurisiana Zhupa, the company’s sales manager, said. After the publisher extended the invitation 
to other companies, most of them did not react, but the readers did. “In the meantime, we received letters 
and e-mails from our readers, greeting this initiative and making their own suggestions and demands. 
However, media companies in general did not react positively and did not join the initiative; their only 
expression of interest regarded the desire to know rival companies’ economic situations,”66 said the 
sales manager. Although short-lived, this was one of the very few efforts to shed light on the economic 
activity of companies and increase transparency, not only in the media, but of businesses in general.

VI. Separation of editorial and business departments

Apart from limiting ownership shares, the law obliges licensed national broadcasters to 
register their business as joint stock companies.67 The idea behind this requirement is that they 
are more accountable and transparent. The stakeholders’ general assembly of each company 
appoints two-thirds of its supervisory committee, while the employees appoint one-third.68 
The supervisory committee, in turn, appoints the directors of the company.69 By commercial 
law, every joint stock company is required to have a supervisory committee, which appoints 

63 Law on Radio and Television, art.50.
64 Interviews with two editors of two weekly magazines, Tirana, June 2005. Due to the delicate nature of 

questions asked of journalists, they demanded to speak upon condition of anonymity, hence their identities cannot 
be revealed.

65 Interview with Jurisiana Zhupa, sales manager, Spekter jsc, 27 September 2005.
66 Ibid.
67 Law on Radio and Television, art.20.
68 The Stakeholders’ General Assembly, comprising all the owners, is the key decision-making body within a 

joint stock company, and its existence is required by the Law on Commercial Companies [Source: ������IPLS, Guide to 
Electronic Media, p. 13���]��.� 

69 IPLS, Guide to Electronic Media, p. 13.



41Albania

the board of directors and which is responsible for the company’s activity.70 However, there 
has been no evidence so far that the mechanism really operates within Albanian media 
companies. The supervisory committees instead appear to be ghost mechanisms.71 

The obligation to operate through a joint stock company does not apply to print media, 
which are subject to general business regulations. Therefore, of the ten media outlets 
included in this research, two are not registered as joint stock companies: the owners of 
Top Channel TV and Korrieri. Among the others, only one turned out to have a board on 
which the editorial team is represented. Some of the media outlets do not have a board at all, 
whereas others replied that, although their editorial team was not represented on the board, 
editors may speak to management about editorial content or new matters.72 

Neither the KKRT nor the Commercial Register monitors the internal structure of media 
companies, apart from the initial documents submitted as application for the licence. This is 
because the law does not require it. Media owners are not disturbed by the potential system 
of checks by the Supervisory Committee. No case of an ownership decision being contested 
or even discussed by the Supervisory Committee has publicly emerged.

On a formal level, no separation is acknowledged of executive management and 
editorial decisions. No contracts, regulations, or codes regulate this relation. On the practical 
level, all media representatives interviewed for this research described the relationship as a 
“gentlemen’s agreement.”73 For example, when one of the shareholders and main contributors 
to Korrieri decided to leave in a dispute over an article, he continued to receive his salary 
and returned of his own will a couple of months later.74

 Contract samples provided by some managers made no mention of editorial independence 
or professional standards and did not refer to the status of journalists at all. They were general 
employment contracts that could cover any job. Journalists generally are in no position to 
fight for their opinions, especially when it is contrary to that of an owner. Their contracts do 
not cover this situation, and they lack the support of a strong union.

There are several journalists’ associations, which remain extremely weak. The two main 
associations, the League of Albanian Journalists and the Association of Albanian Journalists, 
have not made any notable attempts to raise awareness among journalists or to organise them 
for a common good. Other journalists’ associations have been established on the basis of a 
special interest, such as environmental reporting; on a regional basis, such as the League of 
Northern Journalists; or by gender. IREX has recently supported the idea of establishing a 
trade union for journalists, but all attempts to set up an effective organisation have failed 
so far, due to lack of cooperation within the media community, or even lack of interest in 
changing the situation.

Against this background, it is very difficult to find a journalist who would criticise 
the editorial policy of his or her media outlet. “Most journalists in Albania work without 
contracts and are subject entirely to the owners’ whims,” the IREX study says.75 There have 
been no en masse resignations from Albanian newsrooms. When asked if there had been a 
case, one editor replied: “I would not dare.”76 Another journalist replied to the same question 
by saying: “When there is a conflict of interest I try to pass the story on to a colleague in the 

70 �������������  Ibid., p. 27.
71 PI/SEENPM��, Media ownership – Albania, p. 52.
72 Interviews with general managers of the ten media outlets, as quoted in the present study, Tirana, June 2005.
73 Interviews with general managers of the ten media outlets, Tirana, June 2005.
74 Interview with Milto Baka, sales manager of TV Klan and Korrieri, 23 June 2005.
75 IREX, Media Sustainability Index 2004, available at <http://www.irex.org/msi/2004/MSI-2004-Albania.

pdf>, (accessed 25 June 2005).
76 Interview with editor of a weekly magazine, Tirana, June 2005.



42 MEDIA: The Business of Ethics, The Ethics of Business

newsroom so that neither me nor the story is endangered.”77

There are no accurate or official data on journalists’ salaries. According to the latest 
IREX study wages vary greatly depending on the outlet and the area of the country.   “A 
reporter at a regional television station can earn up to $250 a month, but an editor-in-chief 
at a television station based in Tirana might receive $2,500 per month.”78 For this research, 
the general managers of the media outlets indicated that the average net salary of a reporter  
with two years’ experience is normally in the range of €300-500. Three of them indicated 
that the average salary was €100-300, and the rest said that it fell in the €300-500 category.79 
The manager of the daily Panorama insisted that salary does not depend on experience, but 
on performance,80 whereas the director of Gazeta Shqiptare said it depended mainly on the 
section covered.81

All interviewees said that journalists received a month’s salary bonus at the end of the 
year. A few managers lished other incentives, such as extra payment for overtime, work on 
extra shows or excellence.82

Case study: Editorial people consulted on business strategy
Of all the media outlets featured in this research, only one of them allows members of its editorial 

staff to sit on its board. Panorama’s board includes four news staffers, and they all have the right to 
vote. That participation is seen as a permanent consultation with the editorial team on business strategy. 
Panorama is a relatively young newspaper, launched in 2003. It has grown, and now competes with the 
leading publications on the market. Management claims that it is No. 2 in circulation, although there are 
no available independent sources for confirmation. The managers attribute a great part of this success to 
the ethical behaviour of journalists and to the freedom they enjoy from the owner and management.83

Advertising department

The practices of media outlets in this research were split over their policies on 
advertising. Some strictly forbid journalists to sell advertising. However, four of the ten 
offer their journalists money if they secure advertising contracts. This mainly applies to the 
dailies, with the exception of Korrieri.84 

The inconsistent situation mirrors to a certain extent the lack of written rules in 
employee contracts or internal regulations on interaction between newsrooms and advertising 
departments. In some cases, such as Klan group, the departments are separate.85

Case study: how to protect content from commercial interests
Although there are several media outlets that do not allow journalists to sell advertising, one of 

the most significant cases is that of TV Klan and the daily Korrieri. These media outlets, belonging to 
the same group, are adamant in their policy of separating editorial and ad departments. Both strictly 
forbid journalists to sell advertising in order to eliminate potential conflicts of interest. Most advertising 

77 Interview with news editor of a TV station, Tirana, June 2005.
78 IREX, Media Sustainability Index 2004, available at <http://www.irex.org/msi/2004/MSI-2004-Albania.

pdf>, (accessed 25 June 2005).
79 Interviews with general managers of the ten media outlets, June 2005.
80 Interview with Kasem Hysenbelliu, manager of “Panorama,” 27 June 2005.
81 Interview with Ardian Angoni, general director of “Gazeta Shqiptare, 25 June 2005.
82 Interviews with general managers of the ten media outlets, June 2005.
83 Interview with Kasem Hysenbelliu, general manager of Panorama, 27 June 2005.
84 Interviews with general managers of the ten media outlets, June 2005.
85 Interview with Milto Baka, sales manager of TV Klan and Korrieri, 23 June 2005.



43Albania

contracts are concluded by an external sales house in order to maintain the integrity of the newsrooms.86 
“The group has applied this policy from its very beginning, in order to have a clear separation of 
advertisement and editorial departments, and the existence of the advertising agency within the group 
has also helped in this regard,”87 said Milto Baka, the group’s sales manager. Financial matters are 
handled by the business management. ”Journalists do not get involved in money matters, they are only 
responsible for content, and this makes things clearer and easier,”88 he said.

VII. Individual rights and editorial freedom

Fighting pressure from outside

Almost all representatives of management said that the editor in chief, and rarely 
reporters, was responsible for editorial content in the event of of litigation. Whenever 
necessary, the company hires a lawyer for a journalist or editor. Some of the media outlets 
have a permanent lawyer or legal department (Shekulli, Gazeta Shqiptare, Panorama).89

In general, the authors of articles or programmes are identified by name in all the media 
outlets, with the exception of some editorials or opinion pieces, which are expressly stated 
as those of the news staff. In two of the analysed dailies, there are sometimes editorials 
print under nicknames. However, Shekulli expressly forbids this practice through its code of 
ethics, although in special circumstances management may decide otherwise. “Articles may 
not be published without the reporters’ byline or with a nickname. Cases when a nickname 
is allowed are at the discretion of the director and publisher of our news organisations, 
depending on the risk that the journalist or his/her relatives run as a result of the published 
information.”90

In addition, although there is no written regulation, television stations never broadcast 
stories and newspapers rarely publish articles using a disclaimer such as “the author is solely 
responsible for the story.” Again, here Shekulli makes an exception, since it often happens 
that editorial pieces in the newspaper are published using this disclaimer. One of the most 
notorious cases was been that of Fatos Lubonja, a regular contributor to Shekulli, whose 
commentary against the war on Iraq was not published. Lubonja claimed that the piece was 
rejected because it ran counter to government policy and was therefore against the economic 
interest of the newspaper. The owner of the company sued Lubonja for slander over an e-
mail message he allegedly sent to friends accusing the ownership of playing politics.91

The case provoked a reaction that unified journalists, something that does not happen 
very often. In the wake of the lawsuit, editors of the main media outlets and chairs of 
journalism associations joined in a protest against what appeared to be an infringement of 
freedom of expression.92 It drew colleagues to the side of a fellow professional, in opposition 
to ownership. Lubonja won the case. Ever since the disclaimer has been used whenever the 
newsroom has deemed it necessary, albeit only in regard to freelancers or columnists that are 

86 Ibid.
87 Ibid.
88 Ibid.
89 Interviews with general managers of the ten media outlets, June 2005.
90 Spekter jsc. Code of Ethics, article 12, available at <http://www.shekulli.com.al/index.php?page=kodietikes

&PHPSESSID=7c3a9d05419c2c2fb412638191d292c6> (accessed 20 June 2005).
91 Albanian Media Institute, Albanian Media Newsletter, May 2003, available at <http://www.institutemedia.

org> (accessed 15 June 2005).
92 Albanian Media Institute, Albanian Media Newsletter, May 2003, available at <http://www.institutemedia.

org> (accessed 15 June 2005).



44 MEDIA: The Business of Ethics, The Ethics of Business

not regular staff members. 
There are no written rules or internal regulations that protect journalists from harassment, 

intimidation or threats. Neither existing contracts nor codes of ethics cover any of these 
aspects. Although codes set out precise duties for journalists, the duties of management 
towards the journalist are not included.

When asked how the management encourages hard-news journalism, most of the 
interviewees indicated financial and technical support as the only means.93 “Journalists are 
offered technical and material support,” said Mesila Kerkeshi of Vizion+ TV.94 Similarly, 
Jurisiana Zhupa, the manager of Spekter, said: “Journalists are well-paid and have editorial 
independence: they have every incentive to work well.”95 In reality, investigative journalism 
is a relatively unexplored area in Albania, because there is little such tradition and little 
willingness or ability to develop investigative techniques. Some go so far as to say that 
there are no investigative journalists in Albania: “I think there is no real harassment against 
investigative journalists because there are no investigative journalists,” said Rezear Xhaxhiu, 
an experienced journalist at News 24 TV.96

Fighting pressure from inside

The relationship between journalists and business management has not been formalised 
in any way. Management representatives who cooperated with this research claim that their 
reporters enjoy editorial freedom and lack of intervention from the owners, but the assertion 
is not formalised on paper. It is said, rather, to be a “gentlemen’s agreement.”97 At the same 
time, verbal agreements have turned out to be the only basis for firing journalists. 

Self-regulatory bodies such as Ombudsmen or ethics commissions are nonexistent, with 
the exception of Shekulli. This daily has a board of ethics which oversees the implementation 
of its codes of ethics in the newsroom. However, this board works in a retrospective manner: 
the content is monitored by its staff once per week, after publication, according to Mark 
Marku, head of the board.98 The board does not regulate in any way the relationship between 
journalists and owners/editors; it serves to watch the content and in some cases can impose 
sanctions, too, Mr. Marku said.99 

In addition to having a board of ethics, Shekulli and the other newsrooms of Spekter 
jsc. also offer regular training courses to staff members, especially to young reporters. 
The participants are trained in basic professional reporting skills and gradually pass on 
to reporting duties, until they become staff members, Jurisiana Zhupa explained.100 Like 
Shekulli, Panorama also holds advice sessions for reporters. However, these meetings cover 
ethical language and the proper manner of writing, rather than ethical issues.101 This practice 
also takes place in some other media, but it is confined to interns. Young people aspiring to 
become professionals are assigned to a crew and gradually learn from them. This is especially 

93 Interviews with general managers of the ten media outlets, June 2005.
94 Interview with Mesila Kerkeshi, general manager counselor, Mediavizion jsc, 26 June 2005. 
95 Interview with Jurisiana Zhupa, sales manager, Spekter jsc, 27 June 2005.
96 IREX, Media Sustainability Index 2004, available at <http://www.irex.org/msi/2004/MSI-2004-Albania.

pdf>, (accessed June 25, 2005).
97 Interviews with general managers of the ten media outlets, June 2005.
98 Interview with Jurisiana Zhupa, sales manager of Spekter jsc., Tirana, 27 June 2005.
99 Interview with Mark Marku, head of the board of ethics, Tirana, 10 December 2004.
100 Interview with Jurisiana Zhupa, as cited.
101 Interview with Kasem Hysenbelliu, general manager of Panorama, Tirana, 27 June 2005.



45Albania

true with regard to technical staff, such as cameramen.102 

Case study: code of ethics increases reporters’ responsibility
Shekulli and Spekter jsc. have drafted and adopted a personal code of ethics, which is mandatory for 

everyone working in the newsroom as well as for management. However, it must be noted that the code 
refers mainly to journalists, and mostly to their obligations. More specifically, the code outlines how 
reporters should deal with sources, when anonymity is allowed, how to avoid libel, respect for privacy, 
how to report on minors and victims, behaviour during election campaigns and other professional 
issues.

Although this code may have its limitations and shortcomings, it aims at increasing the awareness 
of reporters’ responsibilities. In one case, where a questionable “fact” was reported, the board and the 
reporter further investigated and determined that the reporter was wrong. The reporter was given a fine 
of $40. At the end of the year, the accuracy of reporters is evaluated, creating the potential for a raise or 
a deduction in pay.103

According to the owner of the group, Koco Kokedhima, there have been several cases of complaints 
by the public, and some of the complaints have been deemed justified and corrected in the newspaper.104 
“For the journalists, this is like a professional school and they support it.”105 In this light, although the 
code does not in any way regulate the freedom of the reporter within the newsroom, it still sets some 
standards and rules which increase the responsibility of the journalists’ responsability.

VIII. Media: a profit-oriented business with a responsibility to the public 

In general, media owners and managers agree that ethical behaviour is essential in 
building long-term credibility. However, there is little to report of their attempts to foster 
such behaviour, or even to define what ethical behaviour is. 

Most management representatives seem to be aware of the long-term benefits of 
observing professional and ethical standards, but extremely few have done anything about 
it. In a choice between awareness of high standards and a drive for quick profits, the latter 
seems to prevail although the two are not necessarily seen as mutually exclusive. When 
asked about the ability of ethical behaviour to increase profit, one of the managers said: 

“In the deformed print media market in Albania ethical behaviour can hardly increase 
profit; the contrary might be the case. However, it is natural that ethical behaviour has an 
impact on readership. For instance, the readers of our paper demand ethics and we try to 
provide them. By preserving ethical standards in the newspaper there is the possibility that 
readership will increase and that has an impact on profit.”106

In spite of their praise of ethics, many media professionals seem pessimistic about 
improving ethical standards. They indicate instead that other conditions have to be fulfilled 
first. Being aware that the majority of media owners have businesses in different fields, 
they suggest that a free, independent and pluralistic media is not the fundamental reason for 
establishing so many media outlets. “I am not against economic power translated into media 
power, but that should not be the ultimate goal. Media are being used as a bulletproof jacket 
that gives you immunity to safeguard your other businesses from the state,” said Alfred 
Peza, editor-in-chief of Korrieri.107

In these circumstances, it is not easy to find a media outlet willing to promote good 

102 Interview with Ilda Bakshevani, general manager of TVA, Tirana, 21 June 2005.
103 Interview with Mark Marku, as cited.
104 Interview with Koco Kokedhima, owner of Spekter jsc., Tirana, 14 December 2004.
105 Interview with Mark Marku, as cited.
106 Interview with Ardian Angoni, general director of Gazeta Shqiptare, Tirana, 25 June 2005.
107 Interview with Alfred Peza, editor-in-chief of Korrieri, Tirana, 23 June 2005.



46 MEDIA: The Business of Ethics, The Ethics of Business

journalism by risking ratings or circulation. The absence of independence and protection 
for editorial staff lays the ground for self-censorship. “As a result of the self-censorship 
practiced by journalists and the pressure of media outlet owners who have special interests, 
the public does not benefit from a strongly investigative press,” IREX reported in its “Media 
Sustainability Index.”108

XIX. Conclusions

Media businesses have a long way to go before reaching desirable ethical standards 
in their business practices and their journalism. The intricate relation of the owners with 
other enterprises or businesspeople, as well as with the state, affects media behaviour in 
the newsroom. As reported above, it is extremely difficult to find an owner of a significant 
media outlet in Albania who is not closely linked to some other business, to politics, or in 
some cases, both. 

This interdependence, or as the Organization for Security and Co-operation in Europe 
(OSCE) put it, “triangular relationship of mutually reinforcing benefits,”109 has a profound 
impact on media freedom and on the possibility of editorial independence in the commercial 
media system. A media analyst and member of the Parliamentary Commission described the 
situation as follows: 

“We have freedom of the press, but I’m afraid I cannot say we have a free press. 
Nowadays, the press is experiencing, first of all, what can be called economic censorship, 
and, precisely for this reason, it often happens that a large part of the press is forced to, or 
tends to, become an extension of certain economic and political circles, which damages the 
essence of what the free press is.”110

Government restrictions on media freedom have been gradually replaced by economic 
problems. This shift has brought business interests to the fore and has significantly restricted 
the owners’ interests in investigative journalism and ethical reporting, at the expense of the 
public interest, as well as at the expense of journalists themselves.

The feeble position of journalists against management and owners, combined with their 
lack of organisation, does not favour their interests. The absence of strong trade unions 
or associations of journalists has not helped journalists make progress in improving their 
working conditions. 

Media industries invariably offer legal protection and advice for their journalists in the 
event of litigation. However, when it comes to internal pressure, journalists are devoid of 
any kind of protection. As a result, self-censorship, rather than independent thinking and 
editorial freedom in the service of the public, prevails in the newsrooms.

In spite of the unfavourable situation, there have been some cases indicating slow but 
welcome progress. Counselling sessions for journalists on ethics have been introduced as a 
regular practice in some cases, along with ethical codes. Regular monitoring of the ethical 
behaviour of journalists, combined with continuous training, can eventually lead to higher 
professional standards. This long-term investment can clearly assist media businesses in 
attaining credibility among the public; some of its representatives seem to have realised 

108 IREX, Media Sustainability Index 2004, available at <http://www.irex.org/msi/2004/MSI-2004-Albania.
pdf>, (accessed on June 25, 2005).

109 Ambassador Osmo Lipponen, head of the OSCE presence in Albania, Report to the Permanent Council, 30 
September 2004, available on the OSCE website at <http://www.osce.org/documents/pia/2004/09/3690_en.pdf> 
(accessed  October 2004), p. 12.

110 Interview with Prec Zogaj, in Indexmedia, no.1, 2002, p. 39.



47Albania

this. Perhaps the next step should be striking a balance between journalists’ duties and their 
rights, which are still scarce. 

X. Recommendations

The observance of regulations on competition, as well as of the Code of Labour, should 
be regularly monitored by state authorities in order to provide a healthy business climate. 

The authorities should adopt stricter regulations on the transparency of cross-ownership 
and vigorously and constantly monitor their implementation. Media businesses should 
cooperate with regulatory bodies in finding solutions aimed at implementing an audited 
audience measurement system.

Government should increase transparency and adopt clear rules and strict criteria on the 
distribution of government advertising and all other subsidies.

Publishers/broadcasters should have contracts with their personnel, which should 
provide a clear job description. Contracts should detail the duties and responsibilities of all 
parties in a clear and undisputable manner.

Written regulations should be produced and implemented in the newsrooms to safeguard 
editorial independence and freedom from interference, be it internal or external, after 
consultations. 

Publishers and broadcasters should cooperate with professional associations, as well as 
with other representatives of the media sector, to safeguard editorial independence and adopt 
self-regulatory documents. 

Consultations between management and editors should be compulsory on issues that 
can affect the activity of the newsroom. 

The media industry should cooperate with media organisations and other professional 
representatives to stimulate and promote hard news journalism through continuous training 
programmes, along with joint programmes aimed at raising awareness of the role of 
investigative reporting in a democratic society.



48 MEDIA: The Business of Ethics, The Ethics of Business

Appendix: List of sources

Albanian Center for Media Monitoring, Albanian Media Monitor, 2004/1, July 2004.
Albanian Media Institute, Monitoring the Albanian Media Landscape 2002, Maluka, 2003.
Albanian Media Institute, Albanian Media Newsletter, May 2003.
Brace-Lesi: “Media-Biznes, nuk terhiqemi nga propozimi,” [Brace-Lesi: Media-Business, we will 

not withdraw our proposal], Korrieri, 26 January 2005.
Constitution of the Republic of Albania.
Human Rights Watch, The Cost of Speech, June 2002, 14/5.
G. Ibrahimi, A. Loci, Media Landscape of Albania: Legal Framework, in Media Online, 2001
Institute of Statistics (INSTAT) .
Instituti I Studimeve Publike dhe Ligjore [Institute of Public and Legal Studies], Guide per Mediat 

Elektronike (Guide to Electronic Media), Tirana, January 2000.
IREX, Media Sustainability Index 2004.
KKRT, 2003 Raport Vjetor ne Kuvendin e Shqiperise, [Annual Report to Parliament for 2003]�.
KKRT, Annual Report for year 2004.
Law No. 8503/1999 on Access to Information, Official Gazette 22/1999.
Law on Competition, no. 8044/1995, as amended.
Law on the Protection of Competition, no. 9121/2003, Official Gazette no.71/2003.
Law 7667/1993 on the Commercial Register, Official Gazette no. 1/ 1993, art. 33.
Law 8410/1998 on Public and Private Radio and Television in the Republic of Albania, Official 

Gazette 20 October 1998, as amended.
Law no. 9124/2003, on some amendments to Law No. 8410 of 30 September 1998 on the Public 

and Private Radio and Television in the Republic of Albania Official Gazette 71, 29 July 2003.
B. Petkovic (ed.), Media ownership and its impact on media independence and pluralism, Peace 

Institute and SEENPM, Ljubljana, June 2004.
PM Fatos Nano’s Speech to Parliament on 5 July 2004, as reported in Sot, 6 July 2004.
Amb. O. Lipponen, head of the OSCE presence in Albania, Report to the Permanent Council.
Prec Zogaj, in Indexmedia, no.1, 2002.
Tryeza per median kunder amendamentit Brace-Lesi,” [Roundtable on the media against the Brace-

Lesi amendment] Shekulli, 8 July 2004, p.5.
Spekter jsc. Code of Ethics.

Interviews
A. Angoni, general director of Gazeta Shqiptare.
M. Baka, sales manager of TV Klan and Korrieri.
I. Bakshevani, general manager of TVA.
G. Dulaku, owner of Vizion + TV.
K. Hysenbelliu, manager of Panorama
M. Kerkeshi, assistant/general manager, Mediavizion jsc, 26 June 2005. 
K. Kokedhima, owner of Spekter jsc.
A. Peza, editor-in-chief of Korrieri.
A. Shkupi, head of department of jurisdiction and licenses, KKRT. 
Jurisiana Zhupa, sales manager at Spekter jsc.


