Introduction

The present picture of the television market in Albania, and its evolution in recent years,
is remarkable. Until 1995, for most Albanians, electronic media meant the State radio and
television network. Today, according to official data, Albania has 68 local television
stations, two national television stations, two satellite televisions, and 44 local cable
televisions. With regard to radio stations, there are 46 local radio stations and two
national ones. In addition, there is the public broadcaster, RTSH, composed of TVSH,
which broadcasts in one national channel and three local ones, and Radio Tirana, which
broadcasts in two national channels, four local ones, in one program for the Albanians
abroad, and another in foreign languages.

There are currently two private national television stations: TV Klan, which was
launched in 1998 and covers 43 per cent of Albania’s territory, and TV Arberia, which
was launched in 1996 and covers 30 per cent of the territory. The lack of systematic and
scientific audience research makes it difficult to assess the market shares of broadcasters
operating in Albania. It also remains difficult to assess their coverage of territory. It is,
however, an established fact that Radio-Television of Albania (RTSH), the public
broadcaster, covers 80 per cent of the country’s territory, although the decrease in its
popularity and audience is also admitted by RTSH management.

So, Albanian TV market has witnessed on one hand the steady decrease of influence of
the public broadcaster, and, on the other hand, the continuous, although not always
smooth, rise of the commercial TV stations as information sources and players in the
market. However, success does not always equal quality news; or even if it does, how is
this news shaping the public perceptions and attitude in what is offering to the viewers?
For this purpose, this monitoring will focus on the prime time news edition of eight news
editions of the same day in April for the public broadcaster and the most popular
commercial TV station.

In the absence of regular market research on the popularity of TV stations, this
monitoring will involve TVSH, the public broadcaster, and Top Channel, a commercial
one. Although this TV station does not have a national license, it has managed to cover a
substantial part of the territory by means of retransmission in other channels or by other
means. In addition, it is also regarded among the three most influential TV station in the
country, because of news and other very successful programs. The monitoring has
measured and analyzed the content according to different topics, territorial distribution,
form, and orientation to the subject, among other things. The monitoring has included all
prime time news edition, plus some specific story announced in the news and broadcast
right after the news; weather forecast is excluded.

Analysis of content

The monitoring period coincided with a very tense and loaded atmosphere in the
Albanian media, due to two developments: the introduction of a proposal on the digital
bill in the Parliament by the government and the friction of the government with one of



the main media companies in terms of financial controls. These developments
significantly affected the coverage of this month’s news, so it is important to briefly
explain the background against which these developments occurred.

More specifically, April marked the introduction of a proposal in the Parliament of a bill
on digital television by the government. Albania presently finds itself in a specific
situation, since for nearly three years it has one fully operating digital terrestrial and
satellite platform and another digital satellite platform, but a strategy and law for
digitalization in the country has yet to be approved. There have been previous attempts to
pass such a law in the Parliament before, but they have been contested by the different
political forces for different reasons, amidst a climate of mutual political accusations and
general lack of understanding and debate on what these developments would truly bring
about. Meanwhile, Digitalb, the company that operates the terrestrial and satellite digital
platform, boasts a high success.

The last attempts to pass a bill on this topic sparked a vivid debate that involved almost
all television stations and in particular Top Channel, object of this monitoring. The
reason that Top Channel was particularly sensitive is that the owner of the station is also
the founder and one of the main shareholders in Digitalb. This motivation became
stronger coupled to the fact that this period coincided with repetitious visits and financial
controls from the tax office to the premises of Digitalb and those of Top Channel. These
developments led to an open struggle of the station with the government, claiming that
the government was trying to shut down the television because it told the truth and
criticized all government’s blunders.

Consequently, this spirit has significantly shaped almost all coverage of the news editions
of Top Channel; as it could be expected, only sports, culture, and international affairs
have not been affected by the tense relations between Top Channel and government. The
reports on the tax police’s controls on Top Channel and Digitalb along with the reports
on the proceedings of the digital bill in Parliament constitute most of the percentage in
the “other” topic, and this category makes up a sizable 31% of the total percentage
against other topics. This significant figure is an indicator of how this topic has shaped
the selection of news stories for this channel. Furthermore, the way this topic was
covered by the channel reveals a lot about the way news editions are shaped when direct
interests are affected.

Interestingly, but perhaps not surprisingly, the attention devoted to this topic by the
public broadcaster is insignificant: TVSH, the public broadcaster barely reaches 5% in
“other” topic, compared to 31% of Top Channel, and even this is not made exclusively of
these two topics that affect Top Channel. In view of this situation, treating the coverage
of these two topics as a separate story can help shed more light in understanding the
structure, choice, and priorities of these two very different television stations in this
aspect.

Bill on DTV and Financial Controls: two ways of (not) covering the same topic



As mentioned above, the extent and manner of coverage of these two topics in the two
television stations is almost diametrically opposed. More specifically, the public
broadcaster has totally skipped the reports on the financial controls made to Top Channel
and Digitalb; there is no mentioning of them and the tension that arose as a result in any
news edition. So far this is an understandable decision, since these developments do not
directly and transparently affect public interest and can be considered as strictly business
relations.

However, the situation does not change significantly with the reports on the digital bill,
even though explaining and analyzing the policies related to digitalization constitutes
public interest, especially when considering that public broadcaster’s role in digitalization
is a very vivid debate topic in this age. For example, 12 April, which was one of the days
of monitoring, was also one of the days when the Parliament had a session on the digital
bill, and a very heated one. What appeared in TVSH news instead was that “the session
was quiet and did not present any problems,” except for one angry statement from a MP
that used to be part of the parliamentary opposition group. This statement did not in any
way mention the digital bill; instead, it directed its anger to a newspaper director that had
said it was fine for the opposition party to hold its congress that day with closed doors.
So, TVSH chose to broadcast almost the full speech of this MP that criticized the
newspaper director and the opposition party, but failed to mention that a digital bill was
being discussed and that its outcome would affect all, TVSH included. On a final note,
this news story concluded by stating that the Parliament had ratified an agreement of
mutual assistance in the war against terrorism between Albania and Bulgaria. War against
terrorism is certainly an important topic, but these kinds of agreements present only
formalities to the public, and, luckily, they are not tangible in any way to the general
public at the moment, while, how many digital channels the viewer will be able to see
tomorrow and on what terms certainly are.

Similarly, on April 20 the Parliamentary Commission on Media held a hearing session
with interest groups on the bill on digital television. This news was broadcast in a very
concise manner by TVSH, mentioning only that there was a hearing on this matter and
with a statement from TVSH General Director, who requested the frequencies that the
law reserved for the public broadcaster, with no statements from other actors present,
including the owner of Top Channel and Digitalb, the main player in the market.

By contrast, Top Channel has followed and covered these two topics step after step,
broadcasting editorials and taking them even beyond the country’s borders, sometimes in
a much stretched way. For example, the day the police controls were taking place against
Digitalb, Top Channel broadcast a story on the visit of Belgian Speaker of Parliament
Herman De Croo to his Albanian counterpart. The story’s headline is “De Croo supports
media,” implying that international actors support Top Channel in the current situation
with the government. The story mentioned that “the meeting also included media as one
important point and De Croo gave an important message of support to the media.” It also
included one statement in the press conference by De Croo saying: “Now that | see you |
can see how important a factor media is for the political life in Albania.” However,
TVSH broadcast a special story after the news on the same day, which was the entire



press conference of the Albanian Speaker of Parliament and her Belgian counterpart, De
Croo. When seeing the quote selected by Top Channel in the whole context it is very
difficult to link the statement to the ongoing situation with the media and the government.
In fact, it seems the quote is related to the high presence of media crews in the conference
room, as De Croo clearly and physically points to the people shooting, listening, or
interviewing him. This reveals a particular way of seeing and treating information in a
given context by the television in question.

Another example that testifies to the trend of putting the news through “Top-Channel”
lenses in this period also refers to the same day. Top Channel has made use of its
correspondents in Kosovo and interviewed three prominent Kosovo intellectuals on the
topic of repetitious financial controls to Digitalo and Top Channel on April 3. The
headline for this news story, part of the extensive story on these controls that constituted
almost half of the news edition, was “Attack versus Top Channel: Strong reactions in
Kosovo.” However, when closely listening to the interviews, there is a discrepancy
between the alarming title and its content. All three interviewees deplore the tense
situation, but do not clearly take any sides on this matter; they only advise for self-
containment and maturity by both sides. So, Migjen Kelmendi, journalist and analyst, is
quoted as saying: “This attitude is not constructive and does not lead anywhere,” while
Xhavit Haliti,a politician, says that he has “good faith in Prime Minister and a media of
quality like Top Channel should have no fear of tax evasion charges and should submit
its documents to the police.” This clear discrepancy between strong, sensational, and
sometimes aggressive headlines and content are noticed frequently in news editions and
this trend does not pertain only to Top Channel. As such, it deserves separate attention.

Headlines vs. Content

“Illegal attack: unprecedented pressure,” “Tax offices attack Top Media, “Police forces
were preparing to forcefully enter Digitalo offices,” Top Channel versus the
government,” “Academics against Berisha®,” “Attack versus Top Channel,” “Berisha
against IMF,” “The war against Top Channel: Six months of political and tax repression.”
These are some of the headlines that appear most frequently in Top Channel’s news
editions, indicating the tense, aggressive, and loaded climate that surrounds this media
company and the government. However, for the sake of fairness, it must be said that
some of these headlines belong to the editorials that Top Channel ran in its peaks of crisis
on April and these editorials were clearly labeled so. However, on the whole it can be
said that there is a tendency to post headlines that attract attention by exposing
aggressiveness and dichotomy and at the same time convey a sense of perpetual tension
and ongoing struggle.

When comparing them to TVSH headlines, the latter reveal a softer side and do not
project the alarm and state of war that headlines of Top Channel do, and considering the
different trends in reporting this is understandable. However, it cannot be said that

! Top Channel and the Digitalb platform are available in Kosovo and other countries via satellite, so it can
be said this matter affects many Albanians abroad.
2 Sali Berisha is current Prime Minister.



TVSH’s headlines are perfect and completely match the content. For example, on April 3
the Steering Council of TVSH submitted its annual report to the Parliament. This event
made it to the news edition under the announcement “Lawmakers asked representatives
of TVSH to live up to their promises of transforming the broadcaster into a genuine
public broadcaster.” From this announcement one would expect advice from MPs or even
criticism towards TVSH management. However, the two statements that follow shift the
responsibility for this situation in other directions. So, one MP says: “The government
should reconsider the budget if it takes independent institutions seriously,” while the
other statement says that “it is a legal duty of Parliament to assist TVSH in this path.”
Not only does not the story and the quotes support the headline’s announcement; they go
on and support TVSH itself in the whole story, posing doubts regarding the impartiality
of report in this specific case. Impartiality is one of the main indicators of quality news
and can be further analyzed by considering the selection of news stories and the sources
for the chosen topics.

Who speaks on what

With the exception of the coverage of the bill on digital television and government’s
controls versus Top Channel, the other events and topics covered in both television
stations were similar to a certain degree, especially with regard to politics and economy.
So, the controversial law on the fines against the business, the electoral reform, the
developments within the two main parties in the country, the determination of the status
of Kosovo were extensively covered by both stations. However, the manner of reporting,
the sources selected, the quotes chosen, or the priority of news and quotes in these topics
differ.

For example, Majlinda Bregu, Minister of Integration and also Government
Spokeswoman gave a press conference on April 21. TVSH’s headline on the story was
“The government will change the plan for implementing the Stabilization Association
Agreement.” While also commenting the problems with the ruling coalition, the main
statement of Bregu was on SAA in TVSH’s story. By contrast, Top Channel’s headline
focused on the coalition and its problems, while leaving out the statements on SAA
implementation plan. In fact, Top Channel devoted a news story on problems with the
ruling coalition, where one of the small parties presented some requests and threatened to
leave the coalition if the government did not meet them. However, this important fact of
political life, which posed questions for the stability of the government, was not
mentioned at all in TVSH; the coalition problem was left to the explanation made by the
Government Spokeswoman.

Other cases of divergence in coverage between the two stations include the law on fines.
This controversial bill led to a heated debate, involving many business representatives.
There were several hearing sessions in the parliament on this matter; there was a meeting
of the government with interest groups, and so on. Although, the coverage was more or
less similar, Top Channel’s headlines and content stressed the fact that the ruling majority
was determined to approve the bill in spite of having all interest groups declaring
themselves against it. On the other hand, TVSH mentioned the fact, but in a way that



tried to downplay the insistence of the government versus the other stakeholders.
However, the most obvious contrast in this regard involved two cases of reporting. When
covering the meeting of the government with interest groups the two televisions
presented two distinctly different headlines and angles. TVSH’s headline read: “Uldedaj*
asks dialogue between the government and business.” For the same story Top Channel
displayed the headline: “Businesses close to the government oppose the bill.” In this case
the public finds itself confused on what the truth is, although both of the TVs broadcast
Uldedaj’s statement.

The different angles of the same story always seem to involve the government, even
when the statements are made by a foreigner. So, in April 20 both TV stations broadcast
stories on the visit to Albania of Michael Leigh, Director of DG on Enlargement. Top
Channel’s content was positive, but in a contained manner, stressing that EU would
provide assistance to Albania, but providing it did fulfill certain conditions. On the other
hand, TVSH’s coverage was a rosier one, mentioning only Leigh’s praise on Albania’s
progress and the fact that it would get aid.

Finally, a fourth event reveals the differences in coverage of the same story when it
comes to sensitive topics to both TV stations, but in different aspects. In view of the tense
government-media relations, the delay in electoral reform, and the controversial law of
fines, civil society representatives met with the President on April 12. However, if you
compare the same news on the two TV stations it might very well look as if the same
group had two separate meetings, on two different topics. It came as no surprise that Top
Channel devoted the most significant part of its story to what the speakers dubbed as
“government attack on the media.” However, in the end the story also included
statements on the discussion on electoral reform and government-business relations. The
same story on TVSH contained extensive statements regarding the electoral reform and
the need for a population census. Only at the very end of the story the journalist mentions
very briefly, hastily, and in a very general manner that “the representatives of civil
society also discussed the current media situation,” with no statements included. The
comparison of these two stories is a clear example of how the editorial interests of a
media shape and affect the same event, producing results that are hardly comparable,
with profoundly different effects among the public. Most of the time these differences
result from the selection of topics and sources in the news, and especially by the priority;
hence, analyzing news editions of both TV stations in this prism would reveal more on
how news is defined in the manner it reaches the public.

Topics, sources, and order: a matter of priorities

When looking at the percentages of coverage of different topics in both TV stations, apart
from the topic “other,” explained above, in general the coverage of different topics are
comparable and differences almost insignificant. The only exceptions in this case are
related to the topics of domestic political life and that of country’s international politics.
Regarding these two topics TVSH’s respective percentages are 24% and 11%, compared
to 15% in domestic politics and a mere 2% in country’s international politics in Top

® Uldedaj is Chairman of the Albanian Chamber of Commerce.



Channel. As it can be noticed from the numbers, the country’s political developments
both domestically and internationally make up 35% of public broadcaster’s total
coverage, a quite sizable portion. This portion doubles the total of 17% of Top Channel in
these topics. It is important to note that both TV stations show a generally neutral attitude
in most cases, amounting to 70% of the coverage for TVSH and 83% for Top Channel.
However, other details, such as the sources used, the agenda beyond the news and the
different presences in the news reveal a more complete picture that goes beyond the
initial objectivity.

= Priorities of news order and sources

When closely looking at news structure, it becomes clearer that this difference is also
evident in news priority. For example, when looking at the eight monitored news editions
of TVSH, there is not even one news edition that does not start with news from
government, possibly quoting the Prime Minister, the Minister of Foreign Affairs, or
some other high government official. The only exception is the edition of April 11, which
opens with the interview of the General Secretary of OSCE, who also is quoted as
praising Albania’s progress and hence the government. By contrast, Top Channel only
once happened to start its news editions with the government, or rather with government
changes discussed: on April 30, the Parliament voted for changes of two ministers in the
government. Otherwise, the opening news in Top Channel has alternated between bill on
DTV, the law on fines for the business, and financial control versus the media. Again, the
two central points for the two TV stations are quite different, showing the different
positions and priorities for them.

Along these lines, it is important to notice the presence of politicians in TVSH’s news
editions, and especially the coverage and selection of their quotes. For example, on April
11, after the announcement that George W. Bush would visit Albania on June 10, there is
a long quote of the Prime Minister, attributing this visit to the success of government’s
reforms, mentioning the American support for NATO enlargement, and the imminent
relief in the visa system. This was a quote from a government meeting, ranked as second
news item, right after the praise given by OSCE General Secretary to Albania’s
achievements. Although this was presented as news, one cannot help but notice how both
these items help build up the image of a successful government. It should also be
mentioned that these were the opening news of the edition, although they did not
constitute any news in the strict sense of the word, at least not as first news: one was an
interview in the framework of OSCE’s anniversary, while the other was a daily, routine
government meeting, with no other announcement but self-praise of the government.

As it can be seen across all editions of TVSH, the presence of the Prime Minister is a
guarantee that the event will be covered. Not only: in spite of the nature of the event, it is
sure that the Prime Minister will be on the spotlight. For example, the news edition of
April 12 opens with the report on a meeting of different experts on energy and the
exploitation of different energy sources. This is a topic that has become popular and
urgent all over the world, especially in Albania, which recently suffered a severe crisis
due to the dry winter. However, the focus of the event presented in the news editions was



the Prime Minister, starting from the announcement: “Prime Minister opposes increase of
energy price.” This statement was the recurring theme in the whole item, reminding the
public that the prime minister was doing everything so they did not have to pay more.
This was evident in the long quote from the Prime Minister, which was the only one in
the news item, even though there was a big room full of experts of energy, who might
think it differently. The second example in this case is related to the report on the
celebrations for the birthday of Prophet Mohamed, which were organized by the Muslim
community in Tirana, but featured statements first by the Prime Minister, who attended
the event, and only then from the religious leaders, who were hosts and gave meaning to
the whole event.

Along the same lines, it is also evident that government spokespersons also make it easily
to the news editions. This is not a phenomenon limited only to TVSH: in the news
editions of April 21, both TV stations lent space to the press release of the spokeswoman
of Ministry of Education on the feedback on the new bill on education. However, the
public broadcaster seems to be more willing to give a voice to the spokespersons: on the
news editions of April 21 the full statement of the spokeswoman of one of the ministries
is broadcast. She is denying the allegations made against her chief and against the Prime
Minister in one of the daily papers; right afterwards the anchor reads the full press release
coming from the Prime Minister’s spokesman on the same issue. However, to the news
edition only denying the allegations seems important, even though the public might not
be familiar with the issue at all.

However, for the sake of fairness, it must be said that the presence of government and
ruling majority is greater in the news editions of TVSH, but they are not certainly limited
to only one side of the story. For example, on current discussions on electoral reform, the
law on fines, the election of president, both sides are presented and these items are hardly
different from Top Channel, with a few exceptions. However, as the percentage of
political topics in TVSH shows, being a politician you have a good chance of appearing
in TVSH. So, in the news editions broadcast by TVSH on April 29 and 30, there was
news items focused on ex-Prime Minister Fatos Nano. Although a very important person
until recently, for the moment Nano is far from active in the party and only is an MP that
rarely attends the Parliament. So, it would be difficult to explain his presence in the news
editions. Even more so when seeing that he did not have any particular statement or
opinion to make: the items featured two meetings of him with a group of Spanish MPs
and with a Kosovo leader. Given that he does not hold any official position or influence
in the country for the moment, at least not evidently so, the coverage of these normal and
routine work meetings is not that easy to explain.

In fact, TVSH news editions feature several items whose importance is not that obvious
in understanding why they deserve to be news. These news feature almost
indiscriminately government officials, going on through their routine meetings.
Interestingly, these meetings are not limited to government officials, but also include the
US ambassador. For example, on April 3 TVSH informs of a meeting of the Minister of
Culture with the US Ambassador. The meeting did not have any special focus or
announcement other than the usual pledges for mutual cooperation and assistance. The



news item concluded by mentioning that afterwards the Minister met the weightlifting
team and wished them success. In this information it is difficult to find some news value
other than the presence of the minister in the news, if it can be counted as news value.
Similarly, in the news edition April 12, TVSH reports of the US Ambassador’s visit to
Shkodra. Again, there was no anniversary, inauguration, or any other public event worthy
to report on: the ambassador met the Prefect, a group of students and NGOs based in the
area, announcing the call for proposals for projects, which is a routine activity happening
every year. In all these elements it is difficult to spot anything but routine protocol news.

Similarly, if we compare the percentage of the topic of the country’s international
politics, TVSH reaches 11%, compared to a mere 2% in Top Channel. This is also an
indication of the high presence of politicians and their statements and activities in TVSH.
This is also easy to notice when seeing that out of the four special stories TVSH ran after
the news, all of them interviews announced in the news, only one was an interview with
an opposition member. The other three involved the Speaker of the Parliament, the
President, or common press conferences of Albanian and foreign officials. Although it is
not always the case, there is a high presence of protocol news in this topic, as well, such
as counting the meetings of Minister of Foreign Affairs in New York on April 3, for
example, with no statements or any information that would describe the outcome of these
meetings.

By contrast, it is very difficult to spot any protocol news in Top Channel; in fact, due to
the tense relations with the government the news in this station sometimes seems to go to
the other extreme, where very few government activities are worthy to report. So, while
TVSH reports of a joint press conference of Minister of Finances and World Bank, on the
decision to grant a significant loan to Albania, there is no mentioning of this in Top
Channel news. Instead, in the peak of financial controls against Digitalb on that same
day, the only report is that of journalist asking the Minister on this account in a press
conference not related to this topic.

This example is typical of the specificity of topics covered by Top Channel in this period:
as mentioned above, the 35% of political life of TVSH is comparable to the 31% of
“other” in Top Channel covering mainly the bill on DTV and the financial controls
against this station by the tax office. Understandably, the choice of sources and actors for
this news is different from that of TVSH. These voices consist mainly of Top Channel
management and director, and other friendly and supporting persons, such as MPs,
lawyers. International actors mentioned above, letters from Europarlamentarians, etc,
constitute another frequently heard group in this station. In the peaks of the crises the
news and comments on the news of DTV bill or tax police controls would take more than
half of the news edition, rendering the problems of this station the problems of the whole
public.

Along the same reasoning, there are other events that appear in the news of Top Channel
in this period that otherwise would probably not be there. For example, in the general
proclaimed war between Top Channel and the government and against the background of
the government’s pledges to fight informality, there is a statement from the chairman of



the trade union of Albanian journalists in a meeting in Fier on April 2, mentioning that
most of employees in Top Channel have working contracts. There seems to be nothing
strange with this news until considering that the union has frequently had meetings for
this purpose in many other cities before and they have never made it to the news edition
of Top Channel so far.

= Coverage of “socially useful”” topics and ethical questions

A more flagrant and ethically questionable practice in this aspect is the story on a family
that has three sons that are paralyzed by some genetic disease, broadcast on April 11.
Among other facts, this story mentions that in spite of the poverty of the family, the
suffering children’s only amusement is watching Digitalb, (of the same company as Top
Channel,) so their parents buy the subscription card every month.

However, on a more positive note, there are few efforts to a kind of civic journalism or
better, attempts to raise awareness on social issues. In this case the reporter, in spite of
the paternalistic attitude vis-a-vis the “unfortunate boys”, brings the case of suffering
people by nature and by poverty and assists them in their pleas for help. Regarding
another important topic in healthcare, breast cancer, TVSH broadcasts an interview with
a cancer survivor, aiming to raise awareness through personal experience. However, in
spite of the good intentions and the relevance of the topic, the reporter does not bring any
statistics on the situations or any other opinions or advice from the doctors, although,
paradoxically, these would be obtained much easier than first-hand experience.

In general social protection and healthcare does not occupy a very significant space in the
news editions, but neither a negligible one: it is 7% for TVSH and 9% for Top Channel.
In addition, despite of the evident importance attached to some events and issues in the
news editions, there is not an easily discernible pattern in this regard, and this section is
far from consolidated in terms of frequency and manner of coverage. For example, the
“odd” news recently has involved several cases of fishing sharks in an area near Durres, a
popular beach resort in Albania. Apart from the “oddity”, this is highly relevant news to
the public, given that this is the most densely used part of the coast in Albania and danger
is eminent. However, the news is present in Top Channel, but not on the public
broadcaster on April 20. Similarly, violence against referees in the stadiums has been an
important topic recently and events were reported by Top Channel on April 29 and 30,
but TVSH only focused on junior championship of table sports, with no mentioning of
this severe problem.

Social protection issues are not that numerous and controversial in these news editions in
order to examine question of ethics. However, what catches the eyes in two news items in
each of the stations is the fact that children appear and speak, although they are not
identified. In two cases their appearance can be justified in the name of soliciting interest
and support for a greater good, like in the case of blood feud isolated victims on TVSH
on April 3 or in that of a village suffering earthquake aftermath on Top Channel on April
20.



The only questionable involvement in this case is that of students interviewed by Top
Channel in a high school after allegations that their teacher had sold them CDs containing
additional material on physics, as well as some erotic photos or games, broadcast on
April 29 and 30. Although it was obvious that the children had agreed to talk beforehand
and they were not under pressure, it was questionable whether they should be identified
by face given the subject matter. Another equally important question is why this news did
not appear on the public broadcaster, although the public needs to know if there is any
risky behavior anywhere near their children.

= The “minority” news

In this context, it is also important to note that there is no news on youth and children and
on science in any of the TV stations; there is also total lack of war crimes coverage on
TVSH and complete lack of religion events or analysis on Top Channel. On the other
hand, TVSH seems to have a stronger advantage when looking at the cultural section: it
has 9% compared to 2% by Top Channel in this section. TVSH regularly informs on the
new plays and shows by the National Theatre and Opera and other similar events.
However, interestingly, there seems to be no follow-up on these announcements. There is
no reporting on how the shows went and clearly there is no review of these shows, a
shortcoming typical not only of these TV stations, but of Albanian media in general,
which lacks a tradition of cultural reporting or critical reviewing in this regard.

On a more negative note, in some of the cultural reports there seem to be an obvious
interest for TVSH or the journalist’s report goes beyond her duty. For example, on April
3 TVSH reports on the release of a CD by a well-known violinist, with the best works he
has interpreted. Apart from the reason why choose the release of this CD and not others,
as these events happen quite frequently, it is also unclear why the journalist needs to
mention the distribution firm of the CD saying that “the multiplication of the CD was
done by Antika company, based in Kosovo, Tirana’s branch.” Afterwards there is also a
brief interview with the representative of the company, something the public could easily
live without.

Along the same lines on April 11 there is a long interview with a singer and a well-
known photographer, who speak on two events: the organization of Miss Universe in
Tirana, (which TVSH will broadcast and take part in organization) and on the concert of
the singer in America (which will be broadcast on the same evening after the news by
TVSH). Although both these events may be useful and interesting to the public, one
cannot help but wonder whether the public would know about these events if TVSH were
not involved, as it surely happens with other events going on in the country. In fact, the
only evident trend in this regard is that there is no regular coverage of culture and art per
se; rather, coverage is determined by the general agenda of the traditional state cultural
bodies and TVSH events themselves.

The same can be noticed in that small percentage of culture and art covered in the news
Top Channel. The news there is related to Top Fest singers, which is an annual event, a
music festival very popular with the young people, organized by Top Channel itself. So,



similarly to other sections, culture and art does not escape the influence of general
interest of the TV stations in Top Channel or TVSH.

=  The minority in the news

Another important characteristic of news editions in both TV stations is the geographical
distribution of their news, or rather, how far among the public they are interested and
willing to go. When looking at the percentages there is not a noticeable distinction
between the public broadcaster and the commercial one: the coverage of South and North
changes slightly from 4 and 6% respectively for TVSH to 8 and 3% for Top Channel;
Tirana coverage ranges from TVSH’s 16% to Top Channel’s 18%, domestic general
coverage® is 58% for TVSH and 52% for Top Channel, and there is an exact 10%
coverage of neighboring countries in both TV stations. As it can be seen from these
percentages, Tirana occupies an important space in the news editions; this percentage is
equally important in public broadcaster, although it is supposed to address and serve the
whole country’s population. In fact, there are attempts to cover other cities and areas in
TVSH, which has two studios in Korca and Shkodra, which usually report directly. There
are also stories on different topics in areas far from Tirana, such as the ecological damage
to Shkodra lake, the efforts of beekeepers in Kukes, the tourism developments in
Pogradec and in Saranda, etc. However, the stories of spontaneous or follow-up stories on
topics relevant to the community of the area are very rare and not commensurate with the
role of the public broadcaster. The same is true for news from other regions in Top
Channel, although this is not supposed to fulfill certain public obligations as TVSH.

However, what it can be noticed in this aspect is that the agenda that sets the news does
not follow a different pattern than the one in Tirana: more often than not, whenever
politicians visit areas out of Tirana, or meetings or events of political or economic
repercussion in Tirana as the capital take place in other cities, there is a chance they will
make it to the prime time news. For example, the tour of opposition leader Rama to the
South of the country was covered in both TV stations, while there was not any report on
any other aspect of the lives of common people in the area, not involved in politics. In
fact, there is less and less space for the voice of people not involved in the “major”
activities.

Nonetheless, it cannot altogether be dismissed that citizens are lacking in news, leaving
their place to politicians and high officials. There are frequent stories in the news that are
built entirely on street interviews or of citizens living in a particular area. This is also
evident in the percentage of news that comes as a form of poll or interviews: 16% in
TVSH and 12% in Top Channel. This percentage also includes numerous interviews with
politicians, who take the biggest share in this part; however there are also chances for
common people. For example, Top Channel ran a story on the business activity in Tirana,
interviewing many shop owners regarding the registration of bills and profit. Similarly,
TVSH had a story on the price of taxis in Tirana, interviewing both taxi drivers and

* This coverage relates to events happening in Tirana, but affecting the whole country, usually including the
activities of the Parliament, Government, Presidency, and other state institutions, civil society activities,
different interest groups, etc.



consumers. However, the fact is that the kind of news involving and addressing first of all
citizens remains a minority compared to the ones that involve less common citizens.

=  Presence of international news

Similarly to domestic news, international news does not have a very diversified
geography. World Affair news ranged between 9% of coverage in Top Channel and 13%
in TVSH. As it was only natural, Kosovo occupied the most significant part of this news,
sometimes featuring also interviews with Kosovo leaders or citizens, especially in Top
Channel, which has its correspondents there.

However, apart from the majority of news that involved Kosovo, TVSH broadcast a less
usual selection of world affairs news. This news was related to the region, namely Balkan
countries, and had specific topics. So, it broadcast on a Balkan symposium on theology in
Sarajevo on April 11, although there seemed to be no Albanian representative; it reported
on Commissioner Frattini’s visit on Croatia and his comments on Croatia’s status in EU
enlargement; on the same day there was a report on Croatian police arrests on human
trafficking; and on April 29 it reported on the death of ex-Croatian Prime Minister. If this
news would be part of a TV news magazine on regional news, it would be fine, but
justifying their selection as world affairs news in prime time edition is less obvious. Part
of the explanation may lie with the fact that all of these are EBU news, which TVSH, as
an EBU member, has ready for use in its news. Whether this news presents any interest
for the general public in this selection and array, though, is yet to be answered.

Conclusion

Overall the prime time news editions in both public and commercial stations are similar
in range of topics, but differ in the details, sources, and priority of coverage. The
selection of prime time news, when viewed against the backdrop of specific
developments, point to a specific agenda that sets the news criteria. The agenda’s main
priority, as the very order, selection, and sources of news show, is very close to the
agenda of the government or politics in general or to that of the TV management and its
interests at the moment. In fact, as repeatedly shown through the monitoring analysis,
political presence or presence of persons that promote a specific interest for the TV
station is one of the main criteria in defining news value.

As a result, the TV stations’ following of the above priorities and interests has its toll on
social issues and representation, as well as the diversity of topics that is offered to the
public. In spite of the serious attempts often made regarding topics of a social relevance,
their coverage is usually triggered either by tragic, or by events involving presence of
prominent figures, with no possibilities for follow-up or a more detailed analysis of the
problems that affect people who watch the news every day.



