
 

 

                                                           
  U.S. Embassy Tirana, Albania 

  Ambasada e Sh.B.A. në Tiranë, Shqipëri 
 
 
 
    March 6, 2007 
 
 

Country Report of the Department of State  
on Human Rights Practices for 2006 

 
Section 2 Respect for Civil Liberties, Including:  
 

a. Freedom of Speech and Press  
 
The constitution and law provide for freedom of speech and of the press, and the 
government generally respected these rights in practice. While the media was active 
and largely unrestrained, there were serious problems with the use of the media for 
political purposes. 
 
Politicization of the media remained an issue of concern and, in the run up to local 
elections planned for January 2007, appeared to be on the upswing in the final quarter 
of the year. The polarization of media outlets into opposing camps has become more 
pronounced. Publishers and newspaper owners continued to dictate news stories to 
serve their political and economic interests and sometimes blocked stories that ran 
counter to those interests. Journalists continued to practice self-censorship, and there 
was little transparency in the financing of the media.  
 
In general individuals could freely criticize the government and its actions in print and 
broadcasts. However, in May the activist movement Mjaft! reported that police disrupted 
its efforts to disseminate a poster critical of the prime minister. After approximately 
1,000 posters were hung around the city of Tirana, police forces reportedly removed the 
posters and confiscated the remaining 4,000 that had not been posted. There were no 
reports that officials used or threatened to use libel suits to limit free political discussion. 
 
The independent print media were active but were constrained by limited 
professionalism, lack of finances, and political pressure. Political parties, trade unions, 
and various societies and groups published their own newspapers or magazines 
independent of government influence. An estimated 200 publications were available, 
including daily and weekly newspapers, magazines, newsletters, and pamphlets. One 
new major national daily newspaper, Shqip, started in the spring while two others, Dita 
and Express, closed.  



ALBANIA 

 

2

 
According to official data, there were 64 private television stations and 44 private radio 
stations, but the actual number was reportedly larger. While stations generally operated 
free of direct government influence, most owners believed that the content of their 
broadcasts could influence government action toward their other businesses. 

The public Albanian Radio and Television (RTSH) operated a national television 
channel and a national radio station. RTSH devoted most of its coverage to the 
government and the ruling party. By law, the government provides 50 percent of the 
station's budget. During the year Kico Blushi, chairman of the RTSH Steering Council, 
resigned to protest parliament's postponing a request to dismiss television director Artur 
Zheji. Blushi claimed that RTSH was still hostage to politics and the government, thus 
failing to fulfill its public mission.  

In May parliament amended the Law on Broadcast Media, restructuring the RTSH 
Steering Council and the National Council of Media, which is responsible for licensing 
and regulation and dismissing the previous members of the council. The opposition 
charged that the new law was a political maneuver designed to weaken the 
independence of the two regulatory bodies by tilting them in favor of the government. 
The amendment also called for the appointment of media professionals and 
representatives of civil society in lieu of representatives of the political parties.  
 
In contrast to 2005 there was only one report that police or other officials physically 
abused journalists. In February a television reporter accused police officer Kastriot 
Caushi of the Lushnje Police Commissariat and members of the Republican Guard of 
using excessive force to keep reporters from interviewing the president. The reporter 
suffered minor injuries from the incident.  
 
In 2005 the editorial office of the top-circulation daily Shekulli was damaged when an 
explosive was thrown onto its balcony. While nobody was harmed, there was damage to 
the office. A spokesperson for the newspaper reported that the case was closed with no 
formal charges having been filed.  
 
Political intimidation of the media persisted. Journalists continued to complain that 
publishers and editors censored their work either directly or indirectly in response to 
political and commercial pressures. Many journalists complained that the absence of 
employment contracts frequently hindered their ability to report objectively.  
  
In September the council of ministers passed a resolution to evict Top Channel TV, a 
leading television station that had been critical of the government, from a state-owned 
building in central Tirana. The government said it intended to use the space to promote 
art and culture. Citing a long-term lease with the Ministry of the Economy, the company 
charged that this move was an attempt to put pressure on the station for its editorial 
content. At year's end the case was still ongoing.  
 



ALBANIA 

 

3

Libel is a crime that may be punished with a prison sentence of up to two years and a 
fine. In contrast with the previous year, there were no cases of libel suits against the 
media reported during the year.  
 

Internet Freedom 
 
There were no government restrictions on access to the Internet or reports that the 
government monitored e-mail or Internet chatrooms. Access to the Internet has 
increased over the year, but remained limited, particularly outside the major urban 
areas. 
 
  


